verplicht samenwonen???

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

verplicht samenwonen???

#1 , 18 mar 2009 23:09

Waarom verplicht de Rijksdienst voor Pensioenen om hen op de hoogte te brengen als echtgenoten niet samen op hetzelfde adres wonen? Mogen gepensioneerden niet wonen waar en hoe ze willen? Wat is het verband met het pensioen????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 mar 2009 00:54

In feite houdt dit verband met de wettelijke opdracht van de RVP om gepensioneerden steeds de meest voordelige pensioenregeling toe te kennen.

Daarbij komt dat door de aanpassingen in de wetgeving aangaande samenlevingsvormen buiten het burgerlijk huwelijk het soms zeer moelijk wordt voor hen te bepalen of er hier een gezinspensioen of twee alleenstaande pensioenen berekend dienen te worden. In vele gevallen gaat deze berekening een essentieel verschil maken op het pensioen dat u ontvangt. (hierbij dien ik wel bij te vermelden dat het op 1 maart jongstleden exact 10 jaar is dat ik niet meer in de RVP werk en dat voor volledig actuele informatie u het beste hen kan contacteren op de informatielijn of een bezoekje te brengen aan de "Toren" zelf of een van de provinciale kantoren)

dieke
Berichten: 1299

#3 , 19 mar 2009 15:12

Waarom verplicht de Rijksdienst voor Pensioenen om hen op de hoogte te brengen als echtgenoten niet samen op hetzelfde adres wonen? Mogen gepensioneerden niet wonen waar en hoe ze willen?
Echtgenoten zijn bij mijn weten nog steeds verplicht samen te wonen, of ze nu gepensioneerd zijn of niet.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 19 mar 2009 15:52

Waarom verplicht de Rijksdienst voor Pensioenen om hen op de hoogte te brengen als echtgenoten niet samen op hetzelfde adres wonen? Mogen gepensioneerden niet wonen waar en hoe ze willen?
Echtgenoten zijn bij mijn weten nog steeds verplicht samen te wonen, of ze nu gepensioneerd zijn of niet.
Kort samengevat?

Fraude. U zou versteld staan van het aantal gevallen.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 19 mar 2009 17:38

Waarom verplicht de Rijksdienst voor Pensioenen om hen op de hoogte te brengen als echtgenoten niet samen op hetzelfde adres wonen? Mogen gepensioneerden niet wonen waar en hoe ze willen?
Echtgenoten zijn bij mijn weten nog steeds verplicht samen te wonen, of ze nu gepensioneerd zijn of niet.
Behalve als één van de twee in een home zit?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 19 mar 2009 18:13

Waarom verplicht de Rijksdienst voor Pensioenen om hen op de hoogte te brengen als echtgenoten niet samen op hetzelfde adres wonen? Mogen gepensioneerden niet wonen waar en hoe ze willen?
Echtgenoten zijn bij mijn weten nog steeds verplicht samen te wonen, of ze nu gepensioneerd zijn of niet.
Hoe kan men nu in onze vrije wereld gehuwden verplichten om samen te wonen? Gebeurt dat onder fysische dwang? Samen opgesloten in één cel in de gevangenis?

Als twee gehuwden samen beslissen en akkoord gaan om apart te gaan wonen dan gaat er toch geen ederde dat kunnen beletten, betwisten of bestraffen?

Soms is er zelfs geen keuze. In mijn kennissenkring zijn er verschillende echtparen (die een stabiele en volledig normale relatie hebben) die niet op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd. En dat om uiteenlopende redenen die helemaal niets met fraude te maken hebben.

Twee voorbeelden:

De echtelieden hebben een verschillende nationaliteit en zijn ieder ambtenaar in hun eigen land. Uit hoofde van hun werk moet ieder in zijn land gedomicilieerd zijn.

Een familie is in het buitenland gaan wonen wegens het werk van de man.
Van het ogenblik dat de kinderen schoolplichtig worden gaat de moeder met hen terug in het land van oorsprong wonen in het belang van de opleiding van de kinderen.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 19 mar 2009 22:30

Het gaat er niet over om mensen te verplichten samen te wonen, het gaat erover dat de juiste wijze van berekening van pensioen wordt toegepast rekeninghoudend met de gezinssituatie.

vb:

-man en vrouw zijn officieel nog steeds samen doch leven in onmin appart. bij een normaal gezinspensioen wordt dit uitbetaald aan het gezinshoofd. In 99.9% van de gevallen is dit de echtgenoot. Waar moet die vrouw van leven? Goddelijke interventie en lucht?

-man en vrouw leven wel samen maar zijn zogezegd niet samenwonend omdat één van beide een ernstige handicap heeft en als "alleenstaande" meer vergoeding krijgt.

de scenarios die u aanhaalt lossen zichzelf op bij hun pensioen:

- de kinderen zijn tegen dan lang zelfstandig genoeg om alleen verder te studeren (trouwens, België bevindt zich qua opleidingsmogelijk wereldwijd in de top 3)

- Als de ambtenaren op pensioen gaan geldt dankzij de bilaterale overeenkomsten die België met praktisch elk land heeft het probleem van verplichte locatie niet. (trouwens waarom aanvaard u wel dat een land dat recht heeft terwijl u bestrijdt dat de Belgische overheid het recht heeft gedetailleerde informatie te bezitten over de gehele gezinssituatie van zijn gepensioneerden?)

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 21 mar 2009 18:40

Het gaat er niet over om mensen te verplichten samen te wonen, het gaat erover dat de juiste wijze van berekening van pensioen wordt toegepast rekeninghoudend met de gezinssituatie.

vb:

-man en vrouw zijn officieel nog steeds samen doch leven in onmin appart. bij een normaal gezinspensioen wordt dit uitbetaald aan het gezinshoofd. In 99.9% van de gevallen is dit de echtgenoot. Waar moet die vrouw van leven? Goddelijke interventie en lucht?

-man en vrouw leven wel samen maar zijn zogezegd niet samenwonend omdat één van beide een ernstige handicap heeft en als "alleenstaande" meer vergoeding krijgt.

de scenarios die u aanhaalt lossen zichzelf op bij hun pensioen:

- de kinderen zijn tegen dan lang zelfstandig genoeg om alleen verder te studeren (trouwens, België bevindt zich qua opleidingsmogelijk wereldwijd in de top 3)

- Als de ambtenaren op pensioen gaan geldt dankzij de bilaterale overeenkomsten die België met praktisch elk land heeft het probleem van verplichte locatie niet. (trouwens waarom aanvaard u wel dat een land dat recht heeft terwijl u bestrijdt dat de Belgische overheid het recht heeft gedetailleerde informatie te bezitten over de gehele gezinssituatie van zijn gepensioneerden?)
De reden waarom men verplicht is aan te geven dat men als gehuwden is, ingeval van pensioen, al of niet samenwoont is dus enkel ter bepaling van het correcte pensioen.
Ik had echter het klassieke geval voor ogen waarbij ieder van de echtgenoten zijn eigen pensioen geniet na een min of meer volledige loopbaan (zonder enige verdere sociale tegemoetkomingen van welke aard ook). Ik veronderstel dat het in dat geval geen enkel verschil uitmaakt of beiden al of niet op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 21 mar 2009 21:52

Ik had echter het klassieke geval voor ogen waarbij ieder van de echtgenoten zijn eigen pensioen geniet na een min of meer volledige loopbaan (zonder enige verdere sociale tegemoetkomingen van welke aard ook). Ik veronderstel dat het in dat geval geen enkel verschil uitmaakt of beiden al of niet op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd.

Dat durf ik zo niet zeggen. Zitten beide in hetzelfde pensioen stelsel? zijn er door de werkgever van een van beide of allebei buitengewone pensioenfondsen opgezet? (niet hetzelfde als pensioensparen) Is er sprake van tewerkstelling in een overzees gebied? Hebben beide gedurende hun gehele carrière in hetzelfde stelsel gewerkt (Om maar de drie belangrijkste te noemen zelfstandige, ambtenaar of werknemer) of is hun loopbaan een mengeling?

Al die en verscheidene andere punten kunnen een wezenlijk verschil uitmaken tussen elk apart een pensioen toe te kennen of een gezinspensioen. Bovendien zijn onlangs de regels nog maar eens verandert en behoort het nu tot de mogelijkheden om een gezinspensioen gespreid aan beide titularissen uit te betalen.

Kort samengevat: de interesse van de rvp voor adesgegevens heeft als enige bedoeling zo correct mogelijk het pensioen voor beide partners te bepalen. U hoeft er niet meer of minder achter te zoeken.

Terug naar “Pensioenen”