vermindering werken met behoud jaren voor pensioen

Claudialias
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vermindering werken met behoud jaren voor pensioen

#1 , 29 mei 2022 18:58

Geachte,

Ik heb hier enkele uren doorgebracht om al enkele nuttige zaken te vernemen waarvoor dank.
Ik integreer ze graag in mijn persoonlijke uiteenzetting.

Ik heb voor mijn huidige halftime een document behoud van rechten op voltijdse basis.
Ik zou vanaf 2023 willen overgaan op 2 dagen werken ipv 2,5 dagen.

Ik vernam al dat mijn contract zal moeten opgezegd worden en vervangen worden door een nieuw contract.
Klopt dit ?
In mijn huidige bedrijf is 38/uur week de basisnorm en ik zit als bediende in het PAR 200

De gekende berekening is als volgt 38x52=1976 ; 1976/3 =659 ; 659/52 = 13 afgerond.
Volstaat twee dagen werken aan 6,5 uur om het jaar van 104 gewerkte dagen zeker te kunnen claimen ivm pensioen jaren opbouw ?
Pittig detail is dat het bedrijf 5 dagen extra vakantiesluiting voorziet en ik daarvoor vandaag ook dagelijks wat langer moet werken.
Zal dit geen valstrik worden in de berekening van de 104 dagen regeling en of hoe kan ik dit voorkomen dat dit fout loopt ??

Gezien ik nu halftijds werk zal mijn nieuw behoud van rechten slecht werking hebben op de halftime en niet langer op de full-time voor opbouw pensioen.
Ik ben op 5 jaar voor mijn vervroegd pensioen en heb duidelijk zicht op mijn reeds opgebouwde rechten via My-pension.

Dank voor enkele toelichtingen en bevestigingen waar mogelijk.

Mvg,
Claudia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2022 19:38

104 voltijdse dagen komen overeen met gemiddeld 1/3de van de arbeidstijd uitgespreid over een gans jaar. In de 38-urenweek komt dit neer op 13 uur per week over het ganse jaar. Gezien het om een nieuw contract gaat zal uw pensioen op de nieuwe tewerkstelling berekend worden, d.i. op het loon verbonden aan deze deeltijdse tewerkstelling. U kan via my pension een perfecte simulatie maken welke invloed deze tewerkstelling van 2 dagen per week zal hebben op uw pensioen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Claudialias
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2022 20:33

Beste,
Dank voor de detail ivm my-pension.
Ik heb deze direct even uitgetest en zou er zelf niet op gekomen zijn dat deze simulatie daar ook te maken viel.
Scheelt een beetje in bedrag en 5 maanden langer te presteren voor vervroegd pensioen.

Nu zal het overwegen worden om wat extra verlof zonder wedde op te nemen gezien ik nu behoud van rechten blijf genieten voor fulltime , terwijl ik halftime werk.
Puzzelwerkje maar minder drastisch dan het verplichte ontslag en terug nieuw contract bij dezelfde werkgever dienen te bekomen.

Hartelijk dank voor uw snelle respons.
Erg geapprecieerd !
Mvg,
Claudia

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2022 23:37

Ik ga er van uit dat u in de privaatrechtelijke sector werkt. Dit betekent dat u voor de dagen verlof zonder wedde geen pensioen zal opbouwen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Claudialias
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2022 12:02

OK.
Ook weer een punt om rekening mee te houden en in de weegschaal te gooien.
Inderdaad als bediende in de privé tewerkgesteld.
Ik maak me enkel wat zorgen om het interne beleid ivm extra vakantiedagen binnen dit bedrijf. Vandaag werk ik 19 uur per week en elke dag enkele minuten extra om de vastgelegde extra dagen te compenseren.
Concreet 30 minuten per week
Ik vermoed dat ik nooit strikt naar die 13 uur mag gaan per week maar ook rekening dien te houden met die "opgelegde vrije dagen ".
13,5 uur als minimum dus in mijn geval.

Mijn reden van minimum tewerkstelling met behoud van mogelijkheid vervroegd pensioen is een kleine medische kwaal. Een operatie is een keuze maar deze weg wil ik liever niet bewandelen.
Liever trachten de maximale rust in het lichaam te brengen en knip en snijwerk vermijden indien mogelijk ;-)

Mvg,

Claudia

Claudialias
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jun 2022 15:04

Ik kom ongeveer in een finale fase.
Dankzij het advies hier kreeg ik zicht op nieuwe mogelijkheden waarvoor grote dank.
Rest mij verder nog één onduidelijkheid.
Om van 19 uur/week naar 13 uur/week te gaan voorzie ik een onderling akkoord met de werkgever.
Moet mijn arbeidscontract opengebroken worden en aangepast waar nodig, er staat daar specifiek in dat ik momenteel 19 uur werk en welke dagen.

Anderzijds zie ik dat er ook dat er al een arbeidsreglement is opgemaakt ,dat ik kreeg bij aanvang, en waar elke bediende zijn effectieve werkuren gedetailleerd staan vermeld behalve de mijne (ik was pas in dienst).
Juridisch zie ik het liever zo dat dat er een aanpassing arbeidsreglement komt voor de 13 uur te vermelden met specifieke dagen tewerkgesteld.

Kan dit of moet het arbeidscontract altijd vernieuwd worden.
Ik lees hier en daar dat beide kunnen juridisch binden werken.

Concreet : kan een belangrijke arbeidsduurverkorting in België aangepast worden via aanpassing van het arbeidsreglement ?

Hartelijk dank om hier een antwoord ,zonder verbintenis van uwentwege, te mogen terugvinden.

Mvg,
Claudia

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jun 2022 23:30

Indien u minder gaat werken en zowel uw werkgever als uzelf willen dit en jullie zijn hier beiden mee akkoord, dan kan u overwegen om uw arbeidsovereenkomst in werderzijds akkoord te wijzigen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”