Vervroegd pensioen - Uitkering Ziekte

Buurman001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vervroegd pensioen - Uitkering Ziekte

#1 , 10 mei 2022 18:05

Beste,

In principe kan ik sinds 01/05/22 op vervroegd pensioen, maar ik ben nog steeds werkende en mijn plan was om op 01/06/2023 op vervroegd pensioen te gaan.

Na verschillende controles gaan ze 2 stents plaatsen en volgens de dokter moet ik het heel kalm doen en heeft hij gemeld dat hij een brief wilt schrijven zodat ik sneller op pensioen kan gaan en niet hoef te werken tot mijn pensioen.

Ik heb twee jobs, in de week werk ik bij werkgever A en in het weekend werk ik bij werkgever B. Ik klop meer uren bij werkgever A en heb het geluk dat ik de laatste jaar amper naar werkgever B moet gaan wegens corona (weinig werk) dus zit ik af en toe op de dop.

Wat kan ik het best doen? Moet nog naar een consultatie gaan voor de operatie maar denk dat het vrij dringend is .. jammer genoeg..

Kan ik een uitkering krijgen van werkgever A en werkgever B tot ik vervroegd op pensioen ga? (bijvoorbeeld op 01/06/2023)
Zal dit dan aan de volle pot zijn wegens ziekte?

Of zal ik verplicht op pensioen moeten gaan na x maanden en tot dan een uitkering krijgen?

Zoals jullie weten is het financieel aspect voor mij belangrijk.

Werkgever A betaald mij ongeveer €3200 en werkgever B betaald mij ongeveer €2300, samen verdien ik dus ongeveer 5500 € ..

Alvast bedankt, hopelijk krijg ik hier wat beter nieuws over.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2022 22:57

Een rustpensioen is niet cumuleerbaar met een uitkering uit werkloosheid of ziekte. Zoals u zelf schrijft voldoet u aan de voorwaarde van een rustpensioen voor de wettelijke pensioenleeftijd. Een eventueel rustpensioen kan ten vroegste ingaan vanaf de eerste van de maand volgend op de maand van aanvraag. Als je uitkeringen geniet kan je enkel met toestemming van de medisch adviseur werken. Tijdvaken van ziekte zijn gelijkgestelde tijdvakken en bouw je dus nog verder een pensioen op. Op my pension kan je aflezen op welk pensioenbedrag je wanneer zal gerechtigd worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”