medische ongeschiktheid

stevevansteelant073
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

medische ongeschiktheid

#1 , 18 feb 2022 16:43

Beste,

Na 37j dienst als kokkin ben ik als ambtenaar in medisch pensioen gezet sinds oktober 2021. Ik heb het chronisch statuut omwille van migraine/clusterhoofdpijn, rugpijnlijder. Kan ik voor dit statuut nog een vergoeding krijgen van het FOD?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 feb 2022 18:37

Als je 37 jaar dienst hebt als ambtenaar en je wordt na uitputting van je ziektedagen op pensioen gezet dan zal je een “leuk” pensioen hebben.

Als je eerst vele jaren “contractueel” gewerkt hebt wordt het een ander verhaal.

stevevansteelant073
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2022 19:00

hahahh grappig hoe je het zegt. "leuk pensioen" Ik dacht het niet. Gewoon het minimum. En dat is 300 minder dan dat ik zou moeten krijgen.
Daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.

mvg christel

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2022 16:12

Een rustpensioen wegens ongeschiktheid, d.i. voor de vroegste P-datum, wordt berekend zoals een gewoon rustpensioen. Dit betekent dat de contractuele jaren bij statutaire aanstelling voor 01.12.2017, mee opgenomen worden in de loopbaan overheid. Jaren statuut privé bij de overheid worden pas toegekend op de pensioenleeftijd, dus naar alle waarschijnlijkheid pas op de wettelijke pensioenleeftijd. Dus spreken van 300 euro minder dan waar u recht op heeft is dan ook flauwe larie en apekool. Op een correct antwoord te kunnen geven, moet u het arbeidsregime opgeven en de juiste invulling van deze 37 jaar. Indien het om een loopbaan van 37 jaar gaat als voltijds statutair ambtenaar, lijkt het weinig waarschijnlijk dat u enkel het gewaarborgd minimumpensioen krijgt. Voor wat de FOD betreft moet u zowel aan de medische als de financiële voorwaarden voldoen. Het betreft hier dan de IT- en/of de IVT-uitkering (integratietegemoetkoming, inkomensvervangende tegemoetkoming). Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”