pre-pensioen

jos
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: zoutleeuw

pre-pensioen

#1 , 27 nov 2005 09:12

Ik ga binnenkort een voorstel krijgen voor pre-pensioen. Je kent dat wel fusie, van de oudsten, men duwt je wel in die richting.
Vraag:
ik voel me nog goed, mag ik nog bijverdienen, en zo ja hoe zit dat fiscaal?
Zijn er dingen waar je speciaal moet op letten bij pre-pensioen?
Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 nov 2005 18:12

Indien het hier gaat om een conventioneel brugpensioen CAO 17, voltijds brugpensioen Belgi? gaat, mag u in de huidige wetgeving geen activiteit meer uitoefenen. Indien het om een man gaat dan is men aan dit conventioneel voltijds brugpensioen gebonden tot 65 jaar, namelijk tot de normale pensioengerechtigde leeftijd van een man. Met andere woorden, u moet wachten tot 65 jaar, namelijk tot uw rustpensioen, vooraleer u opnieuw een activiteit mag uitoefenen beperkt tot de toegelaten grenzen.

Groetjes,

flyer
Berichten: 23

#3 , 17 feb 2006 20:18

er mag wel verdiend worden, maar niet bovenop de werkloosheidsuitkeringen die betaald worden. Dus iedere prestatie moet aangegeven worden aan de RVA en aldus worden de werkloosheidsuitkeringen voor die dagen opgeschort (evenals de aanvullende vergoeding betaald door de werkgever).
Opnieuw voltijds gaan werken kan ook en achteraf, als de tewerkstelling gedaan is, om gelijk welke reden ook, kan men terugvallen op brugpensioen.

Bijkomende vraag: wat met het pensioen als men gedurende een bepaalde periode, eventueel een korte periode gaat werken onder de grens voor de pensioenregeling. Benadeelt dit de pensioenrechten ??

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 feb 2006 19:47

Geachte,

Gezien een conventioneel brugpensioen, nieuw stelsel, geen activiteit toelaat, is er ook geen sprake van toegelaten arbeid. Van toegelaten arbeid is er enkel sprake bij de rustpensioenen en overlevingspensioenen.
Opschorting conventioneel brugpensioen is inderdaad een optie.
Er kan dan ook geen sprake van een inkomen onder het bedrag van de pensioenregelingn indien men doelt op toegelaten arbeid, gezien er geen arbeid samen met een conventioneel brugpensioen nieuw stelsel, mogelijk is. Wat bedoelt u precies met werken onder de grens voor pensioenregeling?

Groetjes,

Thieu Rutten

flyer
Berichten: 23

#5 , 19 feb 2006 11:21

hallo Matthieu,

met werken beneden de pensioengrens, bedoel ik de grens waarop de sociale zekerheidsbijdragen berekend en afgehouden worden. De hoogte van het pensioen wordt onder andere hierdoor betaald. Deze grens moet nu ongeveer tussen de 30.000 EN DE 35.000 ? BRUTO liggen op jaarbasis.

Nu de vraag, en gezien je profiel stel ik ze graag: als iemand boven deze pensioengrens verdiende heeft hij wat dit deel van de pensioenberekening betreft, de maximumscore. Deze berekeningsbasis wordt gedurende de ganse duur van het brugpensioen (inderdaad conventioneel brugpensioen) fictief aangehouden tot de leeftijd van 65 jaar voor de pensioenberekening.

Indien men nu kortstondig (eventueel slechts enkele dagen) of voor langere duur het brugpensioen opschort en een nieuwe aktiviteit als loontrekkende gaat uitvoeren, waarvan de wedde onder bovenvermelde grens valt, is de vraag of dit enige invloed heeft op de uiteindelijke berekening van het pensioen, of blijft de wedde waarop men in brugpensioen gegaan is gehandhaafd voor het bepalen van de pensioenberekening ?

Dank bij voorbaat

Mathieu Rutten

#6 , 20 feb 2006 23:10

Geachte,

De loongrens loopbaanjaar is voor wat 2005 en pensioen betreft, bepaald op 43.341,93 euro.

Volgens mij blijft de wedde waarop men in brugpensioen is gegaan gehandhaafd indien het om een activiteit als werknemer gaat. Met andere woorden met inkomensgarantie-uitkering.

Verder raad ik u aan om het KB van 24.012001, .B.D. 20.02.2001, te lezen voor wat betreft de wijziging van de artikelen 24bis, 1bis en 1ter, 26?2 en 34?2, 6.
Ook het KB van 04.07.2004, B.S. van 13.07.2004 kan belangrijk zijn.

Wat het generatiepact eventueel nog aan wijzigingen brengt is nog koffiedik kijken.

Het zou me echter verwonderen indien het verder werken na 50 jaar of in plaats van brugpensioen nadelig zou uitvallen voor de werknemer.

Verder raden wij u aan om de brochure brugpensioen te lezen, uitgegeven door het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid en te raadplegen op hun website. Ook de RVA biedt heel wat antwoorden.

Deze inlichtingen zijn louter ten informatieve titel. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten.

flyer
Berichten: 23

#7 , 21 feb 2006 11:33

Hartelijk dank voor de reaktie !!

Terug naar “Pensioenen”