verhogingscoëfficiënt tantièmes

Frederick Ooms
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verhogingscoëfficiënt tantièmes

#1 , 22 jan 2022 23:43

Hallo

Ik ben ambtenaar en heb van 2001 t/m 2011 actieve diensten gedaan. Als ik op Mypension kijk dan zie ik daar tantième 1/50 staan voor deze periode wat correct is. Wanneer ik naar de berekening van de vroegste pensioendatum kijk dan zie ik dat deze tantièmes een verhogingscoëfficiënt hebben van 1,05 waar ze voorheen 1,20 waren. Het is me opgevallen in juni 2021 toen mijn vroegste pensioendatum plots werd verlengd.

Ik weet dat ze vanaf 2016 het verhogingscoëfficiënt van 1,20 langzaam hebben afgebouwd om nu uiteindelijk op 1,05 uit te komen.

Mijn vraag : Kan men zo maar het verhogingscoëfficiënt van de historische tantièmes (2001 t/m 2011) wijzigen van 1,20 naar 1,05 ?

M.v.g.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 25 jan 2022 08:33

Beste Frederick,
De verhogingscoëfficiënten voor historische tantièmes werden niet zomaar gewijzigd. Dit was voorzien in de wet van 13 december 2012 houdende diverse wijzigingsbepalingen betreffende de pensioenen van de overheidssector (Belgisch Staatsblad van 21.12.2012).

Om rekening te houden met het historisch karakter werd er in de wetgeving een overgangsperiode voorzien van 10 jaar.
Hierbij werd rekening gehouden met de leeftijd van de ambtenaar, met het aantal loopbaanjaren, met het jaar waarin het pensioen ingaat, en met het tantième.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”