Vervroegd pensioen wegens medische redenen

Frederick Ooms
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vervroegd pensioen wegens medische redenen

#1 , 18 dec 2021 22:54

Hallo

Mijn echtgenote is enkele jaren geleden (ze was toen 49j. ) vroegtijdig op pensioen gezet wegens medische redenen. Ze heeft in totaal 31 jaar gewerkt waarvan de laatste 10 jaar vast benoemd als ambtenaar bij de Stad Antwerpen. Voorheen heeft ze ook aan de Stad Antwerpen gewerkt maar dit als contactueel medewerker. Probleem is dat haar pensioen enkel word berekend op de laatste 10 jaar dat ze benoemd is. Omdat ik werk trekt mijn echtgenote het riante pensioen van 670€/maand. Mijn echtgenote wordt gestraft omdat ze haar best heeft gedaan om vast benoemd te worden ... Indien ze contractueel was geweest had ze nu 1030€/maand getrokken.

Mijn vraag :
Mag mijn echtgenote als vroegtijdig gepensioneerde nog iets bijverdienen zonder dat haar pensioentje in gedrang komt ? Aan het tempo zoals alles nu duurder wordt merk ik dat we maandelijks niet meer rondkomen. Full of parttime werken kan mijn echtgenote niet meer aan, maar enkele uurtjes thuiswerk per week zou misschien nog kunnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 19 dec 2021 14:39

Lees dit eens
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbedrag/bijverdienen
Als er nog vragen zijn , zullen anderen hier graag op antwoorden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2021 18:32

U moet onder de rubriek "U bent ambtshalve gepensioneerd vóór 65 jaar (bv. militairen of pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid)" kijken. Dit bedrag mag men bijverdienen bovenop het nominale pensioen. De aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen valt weg. T.S. uw voorstelling klopt niet. Indien uw echtgenote contractueel was bij de Stad Antwerpen, tellen deze jaren ook mee voor de berekening van het ambtshalve pensioen wegens ongeschiktheid. Immers een contractuele tewerkstelling gevolgd door een statutaire aanstelling, wordt opgenomen in de loopbaan statutair. Uw stelling is dan ook niet volledig of fout. Indien het echter om jaren TWW, DAC of andere stelsels gaat, worden deze jaren opgenomen in het pensioen privaatrechtelijke sector en hierop zal zij pas gerechtigd worden op de wettelijke pensioenleeftijd, tenzij zij jaren in de tewerkstelling in het stelsel van de toegelaten arbeid van minstens 104 dagen voltijds per jaar, dan bouwt zij immers nog geldige loopbaanjaren op die meetellen voor een vervroegd pensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”