Moet ik voor een tewerkstellingsattest betalen?

Zwartekobe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Moet ik voor een tewerkstellingsattest betalen?

#1 , 10 dec 2021 20:02

Hey, eerst maar even vertellen dat dit eigenlijk een informatieve vraag is, ik ben benieuwd..
Ik heb een tewerkstellingsattest nodig van een tewerkstelling die 10 jaar geleden beëindigd werd. Mijn oude werkgever wil dit voor me opvragen bij het sociaal secretariaat (ze zijn van sociaal secretariaat veranderd). Mits ik de kosten van 25 euro draag.

Als ik wat rondneuzen vind ik hier niet echt een recent antwoord op. Hoe zit dit?

Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4620
Locatie: Diest

#2 , 11 dec 2021 05:05

Een sociaal secretariaat is een privé instelling. Ze worden niet met belasting geld betaald. Evident dat je betaalt voor de dienstverlening die je vraagt lijkt me...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2021 15:56

Waarvoor moet dit attest dienen?

Je kan ook een staat van bijdragebons opvragen bij het ziekenfonds waar je destijds was aangesloten en dat is gratis.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 15 dec 2021 08:24

Afhankelijk waarvoor de pensioenkas de gegevens nodig heeft, kunnen bijdragebons worden gebruikt. Bijdragebons worden niet meer in alle gevallen als bewijsmiddel aanvaard.

Vraagt de pensioenkas van u een tewerkstellingsattest om een leemte in uw beroepsloopbaan te kunnen opvullen, dan worden bijdragebons niet meer aanvaard. In dat geval zal uw toenmalige werkgever een verbeterde RSZ-aangifte moeten indienen.
Je kan dit "gat" in je loopbaan ook bewijzen aan de hand van de individuele jaarrekening van het betrokken kalenderjaar. Dit document ontving u van u werkgever (in veel gevallen samen met de fiscale fische die u nodig had om uw belastingaangifte in te vullen).

De individuele jaarrekening is één van de weinige documenten die de pensioenkas als bewijsmiddelen aanvaardt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2021 16:00

ik wens een aanvulling te geven op de tussenkomst van mijn collega. Een staat van bijdragebons kan een begin van bewijs zijn en desgevallend een aanduiding om aanvullende gegevens op te vragen bij de RVA en soms ook een ziekenfonds wanneer er een foute of onvolledige aangifte is gebeurd door een betalingsinstelling. Moet inderdaad verder gestaafd worden. Verder kan het ook een begin van bewijs zijn voor grensarbeid.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 18 dec 2021 20:07

Is ook logisch, want een werkgever kan bv. valse bijdragebons hebben uitgeschreven waarop geen rsz werd betaald, terwijl van bv. een werkloosheidsinstelling mag aangenomen worden dat zij geen valse bijdragebons hebben uitgeschreven.

Terug naar “Pensioenen”