pensioen

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 03 dec 2021 17:27

Hallo,
Ik ga pensioen vanuit Nederland krijgen namelijk,
300,39 Netto uit België
648 bruto Aow uit Nederland
796 bruto pensioen uit Nederland, dat is samen, 1744 euro, hoeveel netto hou ik dan over..? Ik moet 7 % gemeentebelastingen betalen
Of weten jullie in welke vakjes van belastingsbrief ik moet invullen ,
Dank u vriendelijk alvast, Roos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2021 13:37

T.S., op basis van de gegevens die u mij verstrekt:
300,39 euro ten laste van België (= ik ga hier van een brutobedrag uit gezien er geen voorheffing in België zal gebeuren), 1444 euro per maand ten laste van Nederland(bruto=netto) gezien ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België en dat in het bedrag van 300,39 euro een mogelijk complement intern recht reeds is inbegrepen, u niet als invalide bent erkend, geen kinderlast, alleenstaande en geen inwonende ouders of andere personen ten laste. Er wordt geen rekening gehouden met vakantiegeld AOW gezien niet meegedeeld. Dit zal het eindresultaat dus ietwat beïnvloeden.

Op uw Belgische pensioen zal een ziv-inhouding gebeuren van 61,39 euro per maand.

Geen voorheffing op uw Belgische pensioen.

Dit betekent dus 300,39 - 61,93 = 238,46 + 1444 = 1682,46 euro per maand, België en Nederland samen en berekend aan de tarieven van dit jaar.
Op jaarbasis geeft dit een brutobedrag van 21336,99 aan pensioen, een ziv-inhouding van 2033,66 euro per jaar en een verschuldigde belasting van 2033,66 euro per jaar.

Er werd geen rekening gehouden met fiscale aftrekposten gezien niet bekend.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. er kunnen geen rechten aan verbonden worden en onder de restrictie van de bedragen die werden meegedeeld en die dus invloed kunnen hebben op de eventuele bij te betalen belastingen.

Zoals u weet, voldoet u niet aan de voorwaarden van een vervroegd Belgisch rustpensioen gezien u per 01.12.2015 niet aan de leeftijds- en/of loopbaanvoorwaarde voldeed. Dit betekent concreet dat voor de bepaling van een eventuele aanvulling tot het intern recht er zowel rekening wordt gehouden met uw AOW-pensioen als uw aanvullend pensioen uit Nederland.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2021 14:37

Nog een klein vraagje....is die 1682,46 het nettobedrag per maand wat ik ongeveer ga ontvangen? Verder heb ik geen aftrekposten en ben alleenstaande , want de belastingen worden toch allemaal in België afgetrokken en niet in Nederland?
Mijn dank alvast , Groetjes Roos

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2021 15:08

300,39 - 61,93 = 238,46 + 1444 = 1682,46 euro per maand, dossier wordt achter bij de aanslag gefiscaliseerd.
Eventueel voorafbetaling overwegen zoals u gewoon was voor het dubbel belastingverdrag (2003).

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2021 14:02

Hartelijk dank collega Felix.

Bij de berekening van het jaarbedrag ziv, heb ik hetzelfde bedrag gebruikt als de fiscaliteit. Dit is uiteraard fout. Het jaarbedrag aan ziv= 743,16 euro op jaarbasis.
Het uitgangspunt is uiteraard 300,39 euro bruto per maand ten laste van België, dus voor aftrek ziv-bijdrage.
T.S. kan u dit bevestigen, anders klopt de rekening niet meer. Uiteraard ook als restrictie dat de bedragen werden vermeld zoals deze nu bekend zijn. Volgend jaar zal de fiscale eindafrekening anders liggen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”