ambtenarenpensioen op 60: recht of gunst?

pedoro
Topic Starter
Berichten: 3

ambtenarenpensioen op 60: recht of gunst?

#1 , 15 feb 2009 22:50

Statutair benoemde ambtenaren (die minstens 5 jaar ambtenaar waren) kunnen op 60 met pensioen gaan. Is dus een recht of een gunst ?

(recht: de werkgever moet zich neerleggen bij de beslissing van de ambtenaar om op 60 met pensioen te gaan, gunst: de ambtenaar moet het akkoord hebben van de werkgever om op 60 met pensoen te gaan)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 feb 2009 23:39

Best U informeren bij het ministerie van financiën. Zij zijn bevoegd voor ambtenarenpensioenen.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 16 feb 2009 18:03

Dat is een recht (mits tijdige aanvraag volgens het boekje).



PS Een statutaire ambtenaar heeft geen werkgever; een statutaire ambtenaar werkt niet; een statutaire ambtenaar krijgt geen loon en ook geen pensioen.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 17 feb 2009 19:44

"Een statutaire ambtenaar heeft geen werkgever; een statutaire ambtenaar werkt niet; een statutaire ambtenaar krijgt geen loon en ook geen pensioen."

Wie hierin iets negatief heeft gezien, is te vlug van stapel gelopen: dat is gewoon ambtenarenrecht.
Een statutaire ambtenaar werkt niet; hij vervult een ambt. Hij wordt dan ook niet betaald om te werken en wordt evenmin méér betaald als hij méér werkt. Hij krijgt een wedde die niet in verband staat met zijn "productie". Een pensioen krijgt hij ook niet: voor een statutaire ambtenaar wordt geen enkele "reserve" opgebouwd, noch in een stelsel van een persoonlijke pensioenrekening ("sparen" op zijn naam), noch in de vorm van het aanleggen van een collectieve reserve aan "uit te betalen pensioenen". Het pensioen van een ambtenaar "van deze maand" wordt gewoon betaald uit de schatkist. Een ambtenaar betaalt dan ook geen pensioenbijdrage om ergens een "kas" mee te vullen of te waarborgen (ik heb het enkel over rustpensioenen). Daarom beschouwen ambtenaren het dan ook als een "uitgesteld loon".

Een Directeur zal meer verdienen dan een bestuursassistent; ik bedoel: zijn wedde zal hoger liggen. Dat is niet omdat die man harder "werkt": een wedde dient enkel om een ambtenaar toe te staan een bepaalde stand ("levensstijl") aan te houden. Van een Directeur verwacht de maatschappij dat hij een hogere stand mag naleven omdat zijn ambt zwaarder is.

Ik schreef de bovengenoemde zin maar omdat ik geschrokken was van de combinatie werkgever en (statutair) ambtenaar in één zin: dat is vloeken in de kerk. Een ambtenaar is geen werknemer en de overheid waar hij voor werkt is geen werkgever.

Ik had er nog kunnen aan toevoegen: een ambtenaar heeft geen betaalde vakantie en geen begin- noch einduur.
Maar dan had ik "nu" ook moeten verduidelijken: een ambtenaar heeft enkel vakantieverlof: hij mag bepaalde dagen afwezig blijven.
En eigenlijk is hij dag en nacht bezig met "werken" (= de uitoefening van zijn ambt), maar wordt het hem toegestaan om normaal gezien 's avonds naar huis te gaan en pas 's morgens terug te keren. In dezelfde omstandigheden mag hij het weekend ook thuisblijven.
Als hij moet overwerken, krijgt hij enkel een toelage of een vergoeding omdat hij iets méér moeten doen heeft dan wat de anderen moesten doen.

Terug naar “Pensioenen”