verdwijnen uit arbeidscircuit.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

verdwijnen uit arbeidscircuit.

#1 , 06 okt 2021 12:46

Wanneer je geen inkomsten uit arbeid of een vervangingsinkomen hebt, ben je niet in orde met de sociale zekerheid. Je kan het statuut verblijven aanvragen ( ingeschreven in het rijksregister ), en de sociale zekersheid betalen naargelang je jaarinkomen ( renten, kapitaal...) De mutualiteit doet hier een onderzoek naar... Er zijn nog andere mogelijkheden... persoon ten laste, maar ik ben alleenstaand, of toch nog enkele maande werken. Mijn vraag is wanneer je stopt met werken hoelang ben je dan nog verzekerd door de mutualiteit... Bijvoorbeeld stoppen in februari... toch nog verzekerd tot einde van het jaar? 67 is voor mij te zwaar!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 06 okt 2021 13:37

Dat kan je toch vragen bij de mutualiteit. Je zal je daar toch langs moeten gaan om je in te schrijven als ingezetene van het rijk.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2021 13:51

Inderdaad, maar ik informeer mij graag op voorhand. Misschien weet iemand het! Een voorbereid man is er twee waard!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 okt 2021 18:16

Als u niet meer bij een mutualiteit bent zal u de volledige kost bij dokter en zeker in een ziekenhuis volledig moeten betalen.
Bij een ingreep zal er een substantieel voorschot gevraagd worden en of zelfs het grootste deel van de kosten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2021 22:35

Hoe oud bent u nu en wat is eigenlijk uw bedoeling?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CityBird
Berichten: 794

#6 , 07 okt 2021 01:13

Hoe oud bent u nu en wat is eigenlijk uw bedoeling?
Hij wil stoppen met werken voor de pensioenleeftijd en zich inschrijven als ingezetene AKA rentenier.


Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 okt 2021 13:06

Hoe oud bent u nu en wat is eigenlijk uw bedoeling?
Voor sommigen is het vat leeg, Bij de voorstelling van de herstructering bracht de directeur een grote sleutel mee. ' Dit is de sleutel van het paradijs, die gooi ik nu in het Alberkanall, je mag gelukkig zijn dat wij voor jou en je kinderen zorgen!. Na jaren opgevoerde werkdruk, wordt de onderlinge frustratie onder de werknemers heel groot. Iedereen zoekt oplossingen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 okt 2021 16:51

Er zijn ook nog mogelijkheden zoals tijdelijke werkloosheid medische overmacht of tijdelijke ziekte-uitkeringen of minder gaan werken. Je blijft dan verder in orde met de sociale zekerheid waaronder ziektekostenverzekering én je bouwt nog verder een pensioen. Denk eraan als je je loopbaan "stopt" dan mag je wachten tot je wettelijke pensioenleeftijd vooraleer je in aanmerking komt voor een pensioen indien je niet voldoende jaren bewijst. Kan je niet in aanmerking komen voor een SWT? Je kan inderdaad ingeschreven worden als verblijvende in België als je op geen enkele andere manier kan verzekerd worden. Verdwijnen uit het arbeidscircuit of de sociale zekerheid is de domste beslissing die je kan nemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcel Stressy
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 okt 2021 19:48

Er zijn ook nog mogelijkheden zoals tijdelijke werkloosheid medische overmacht of tijdelijke ziekte-uitkeringen of minder gaan werken. Je blijft dan verder in orde met de sociale zekerheid waaronder ziektekostenverzekering én je bouwt nog verder een pensioen. Denk eraan als je je loopbaan "stopt" dan mag je wachten tot je wettelijke pensioenleeftijd vooraleer je in aanmerking komt voor een pensioen indien je niet voldoende jaren bewijst. Kan je niet in aanmerking komen voor een SWT? Je kan inderdaad ingeschreven worden als verblijvende in België als je op geen enkele andere manier kan verzekerd worden. Verdwijnen uit het arbeidscircuit of de sociale zekerheid is de domste beslissing die je kan nemen.
Ik heb er met de bedrijfsarts overgepraat, en ik werd begrepen, maar zijn beslissing werd na één week al snel overruled door het bedrijfsmanagement. Kwestie van geen precedent te scheppen. Ben je niet tevreden neem dan zelf ontslag. Het is niet zo simpel, maar dat er meer dan 500000 langdurige zieken in Belgie zijn, is naar mijn ervaring wel begrijpelijk. Het PS- voorstel om éénmaal in je carrière vrijwillig ontlslag te mogen zonder financieel gestroopt te worden is volgens mij redelijk.Landurig ziek zijn is niet mijn stijl, maar inderdaad wel slimmer. En als je de krant gelezen hebt vandaag: de jacht op de langdurige zieken wordt geopend!

Terug naar “Pensioenen”