Wijziging statuut zelfstandige hoofdberoep/bijberoep

NicoW76
Topic Starter
Berichten: 15

Wijziging statuut zelfstandige hoofdberoep/bijberoep

#1 , 29 aug 2021 16:44

Hallo,

Ben werkzaam als zelfstandige in hoofdberoep en mijn omzet is ruim boven het minimum van 14000,-Euro als zelfstandige in hoofdberoep te betalen sociale bijdragen.
Onlangs heb ik een interim opdracht aanvaard met als optie vast op termijn, deze omvat 5u per dag 5 dagen per week; dus boven de 20u die je nodig hebt om als zelfstandige in bijberoep te fungeren.

Nu is mijn vraag maakt dit iets uit voor mij om mijn activiteit als zelfstandige in hoofdberoep terug te schroeven naar zelfstandige in bijberoep want ik betaal sowieso meer dan het minimum als zelfstandige in hoofdberoep aan sociale bijdragen per kwartaal ?

Ik vermoed van niet maar hoe zit dit dan qua pensioen opbouw ? Iemand die daar kennis van heeft.

Ook vermoed ik dat als ik ziek wordt mijn uitkering hoger is als zelfstandige in hoofdberoep dan als deeltijds werknemer, niet ?

Graag jullie feedback of ervaringen...

Nico

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2021 18:50

Indien je in het werknemersstelsel meer dan 20 uur per week werkt, word je als zelfstandige in bijberoep beschouwd. In dit bijberoep ben je bijdragen verschuldigd als in hoofdberoep indien je inkomen als zelfstandige een bepaalde grens overschrijdt. In het stelsel der zelfstandigen bouw je enkel een pensioen op als je bijdragen betaalt als in hoofdberoep. Beide stelsels vullen mekaar dan ook aan als er bijdragen zelfstandige worden betaald als in hoofdberoep. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”