Toekenning van uw weduwerente, uitbetaald als kapitaal

Poentje
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Toekenning van uw weduwerente, uitbetaald als kapitaal

#1 , 29 aug 2021 15:34

Mijn man is vorig jaar overleden en ik heb een rente gekregen van 440 euro dit jaar. Krijg je dit ieder jaar of is dit maar eenmalig. Ik begrijp het niet goed wat het is.
Bedankt bij voorbaat,
Poentje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 30 aug 2021 08:28

De weduwerente is een overblijfsel van het oude pensioensysteem (in het kapitalisatiestelsel), waarbij iedereen voor het eigen pensioen "spaarde".
In het huidige systeem (repartitie) wordt het pensioen van de huidige gepensioneerden betaald door de huidige actieven.

Het kapitalisatiestelsel eindigde op 31 december 1953 voor de arbeiders, op 31 december 1955 voor de zeevarenden, op 31 december 1957 voor de mijnwerkers, en op 31 december 1967 voor de bedienden.
Het feit dat u een weduwerente ontvangt, betekent dat uw overleden echtgenoot een beroepsactiviteit uitoefende vóór één van deze datums. Hierdoor "spaarde" hij zelf een stuk van zijn pensioen. De opbrengst hiervan werd samen met zijn pensioen uitbetaald onder de vorm van een (kleine) ouderdomsrente.

De wetgeving voorziet in een "weduwerente" voor de weduwe (dit is niet voorzien voor de eventuele weduwnaar).
Wanneer dit bedrag werd uitbetaald onder de vorm van een kapitaal, dan ontvangt u dit slechts eenmalig. De uitbetaling gebeurt namelijk enkel onder de vorm van een kapitaal of onder de vorm van maandelijkse betalingen die dan samen met het pensioen gebeuren.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2021 11:40

Aanvullend op mijn collega Felix, is ook nog de volgende piste mogelijk.

Een eerste belangrijke vraag:
- heeft uw overleden echtgenoot een aanvullend pensioen opgebouwd?
- is uw man overleden voor de ingang van zijn rustpensioen, m.a.w. genoot hij al dan niet reeds een rustpensioen?

Immers indien het aanvullend pensioen dat door uw echtgenoot werd opgebouwd, nog niet is uitbetaald, dan kan het zijn dat aan u een aanvullend pensioen nabestaande werd uitbetaald. In dat geval gaat het om een eenmalige uitbetaald kapitaal.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”