Uitbetalen pensioensparen

fjonet
Topic Starter
Berichten: 14

Uitbetalen pensioensparen

#1 , 03 aug 2021 11:17

Ik word in het kort 65, moet ik het bedrag van pensioensparen op aandelenbasis laten uitbetalen of mag ik dit laten staan vermits dit nog steeds meer opbrengt dan een spaarboekje?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2021 12:16

Op het moment dat u met pensioen gaat, kan u het gespaarde bedrag opvragen of op de rekening laten staan, zodat het verder kan opbrengen.

Sommige banken proberen u te overhalen om het gespaarde kapitaal te laten uitbetalen en te herbeleggen zodat er opnieuw commissie kan aangerekend worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2021 13:11

T.S. heeft het hier over pensioensparen en niet over de tweede pijler. Pensioensparen heeft helemaal niets met pensioen te maken. Het wordt uitbetaald op 65 jaar. Betrokkene kan dit dan beleggen hoe hij zelf wil.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

fjonet
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 03 aug 2021 14:02

Ik ben al 3 jaar met pensioen maar nu ik 65 ga worden komen deze gelden vrij van boetes, moest ik ze opnemen. Ik zou ze echter liever laten staan want deze aandelen brengen meer op dan de intrest op de bank.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 03 aug 2021 14:27

Als u vrede kan nemen met de manier waarop ze belegd zijn, en de manier waarop het huidige aandelenfonds beheerd wordt, dan kan je het gewoon laten staan.

Aan de andere kant, het geld komt vrij, u kan gewoon, bij dezelfde bank of elders, een andere beleggingsformule zoeken. Dat hoeft dus zeker geen spaarboekje te zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2021 15:24

Gelieve eerst en vooral eens duidelijk te schetsen of het hier om persoonlijk pensioensparen gaat (derde pijler) of aanvullend pensioen opgebouwd in werkverband (tweede pijler).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 03 aug 2021 17:55

Er is ook nog een derde peiler: pensioenopbouw via fiscaal aftrekbare TAC21 beleggingen.

De vierde peiler is spaargeld/beleggingen zonder fiscaal gunstregime.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 03 aug 2021 18:14

Persoonlijk pensioensparen ( pijler 3), daar kon men kiezen tussen 'verzekering' of 'aandelen'. Een systeem verzekeringen , dat wordt hoe dan ook uitbetaald op 65 jaar.
Aandelen-fonds : dat komt vrij maar men kan het gewoon laten verder lopen, zonder bij te sparen. Ik heb dat gedaan en ben zeker tevreden over de meeropbrengst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 aug 2021 18:35

Nog een kleine aanvulling voor wat betreft pensioensparen via een aandelenfonds : de meeste banken bieden de keuze tussen verschillende profielen, algemeen wordt aangeraden om vanaf ongeveer 50 - 55 jaar een profiel met minder risico te kiezen, dus minder gevoelig voor sterke daling wanneer de beurs zakt.
Veranderen van compartiment bij dezelfde instelling is meestal kosteloos. Ook nuttig om weten is dat u niet verplicht bent om het volledige bedrag in één keer op te nemen, u kan altijd een stukje opvragen en de rest gewoon laten staan (vergeet niet dat u de instapkosten ooit heeft betaald).

Onderstaande link is mijn inziens nog voldoende up to date en biedt meer inzicht in de materie:

https://www.test-aankoop.be/invest/spar ... l-voordeel

Terug naar “Pensioenen”