Ontslagbrief aangetekend door werkgever bij wettelijke pensionering

editha
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslagbrief aangetekend door werkgever bij wettelijke pensionering

#1 , 15 mei 2021 12:20

Geachte,

Ik ben geboren op 23/06/56 en ben beginnen te werken in juli 1974. Vanaf 01/10/1980 tot op heden werk ik bij dezelfde werkgever. Sinds 01/06/2019 ben ik ook reeds in pensioen.
Naar aanleiding van de wettelijke pensioenleeftijd heeft de werkgever mij op 23/12/2020 een aangetekende brief verzonden met mijn ontslag en met vermelding van de opzegtermijn van 26 weken en de startdatum 28/12/2020 en de einddatum 30/06/2021. Volgens mij moet er rekening gehouden worden met een opzegperiode van 38 maanden in plaats van 26 weken, daar de opzegperiode te vroeg begint. Wanneer moet ik de aanvullende verbrekingsvergoeding van 32 maanden vragen?

In 2018 had ik ook laten weten aan de werkgever dat ik mijn pensioen ging aanvragen, maar ging blijven doorwerken. Om mij onder druk te zetten om niet door te werken, heeft men toen mijn medisch dossier gewijzigd. Er werd in 2000 een definitief medisch advies opgemaakt door medische omstandigheden, waarbij ik bepaalde taken niet meer mocht uitvoeren. Men heeft dit laten verwijderen en moest ik alle taken weer opnieuw uitvoeren!
Kan dit zomaar en waar kan ik klacht indienen?

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2021 14:26

Sinds 01/06/2019 ben ik ook reeds in pensioen.

Hier zijn toch wel enkele anomalieën.

Ik ga er van uit dat u een loopbaan van 45 jaar bewijst.

Kan u bevestigen dat u op het ogenblik van uw rustpensioen in het genot was van een invaliditeitsuitkering betaald door uw ziekenfonds?

Indien u niet meer aan het werk bent, is uw werkgever geen opzeg en opzegvergoeding verschuldigd.

Indien u in het genot bent van een invaliditeitsuitkering en hebt verzaakt aan deze uitkering voor een vervroegd rustpensioen, d.i. voor de wettelijke pensioendatum, dan hebt u zelf een einde gesteld aan uw arbeidsovereenkomst.

Er kan dan ook enkel maar sprake zijn van een opzeg met opzegvergoeding als is blijven verder werken.

Dit zou kunnen betekenen dat u uw werkgever niet in kennis heeft gesteld van uw rustpensioen en dat u ten onrechte nog verder ziektebriefjes heeft afgeleverd.

Mocht dit laatste het geval zijn dan dient u zich toch wel eens de vraag te stellen of u zelf geen grove fout heeft gemaakt.

En indien u niet meer werkt, raad ik u aan om eerlijkheidshalve uw werkgever in kennis te stellen van het feit dat u een rustpensioen geniet sedert 01.06.2019 en af te zien van enige vergoeding gezien u daar geen recht op heeft.

Let ook op dat een opzeg wordt aangerekend als een inkomen in het stelsel van de toegelaten arbeid en dat dit niet speelt indien u een loopbaan van 45 jaar bewijst op het ogenblik dat u rustpensioen is ingegaan.

Ik hoop dat u ook tussen de regels kan lezen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen recht en aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

editha
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2021 18:01

Mijn loopbaan was 46 jaar volgens de wettelijke pensioenwetgeving toen ik op 01/06/2019 op pensioen ging (beginnen te werken in juli 1974 en was actief aan het werken tot op vandaag 17/05/2021, zonder een invaliditeitsuitkering betaald door mijn ziekenfonds) en heb ik dat ook met een aangetekend brief laten weten aan mijn huidige werkgever, dat ik in pensioen ging gaan op 01/06/2019 en dat ik mijn contract van onbepaalde duur niet ging opzeggen en ging blijven doorwerken (bij de huidige werkgever werk ik reeds vanaf 01/10/1980 tot op heden). Dit is alles volgens volgens de huidige wetgeving en mag je ook onbeperkt bijverdienen als je in pensioen bent met een minimum loopbaan van 45 jaar.
De werkgever maakt nu gebruik om mij eenzijdig te ontslaan met een verkorte opzegperiode van 26 weken volgens de wet, naar aanleiding van de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar.

Hier is volgens mij de verkorte periode van 26 weken niet juist toegepast.
Naar aanleiding van de wettelijke pensioenleeftijd heeft de werkgever mij op 23/12/2020 een aangetekende brief verzonden met mijn ontslag en met vermelding van de opzegtermijn van 26 weken en de startdatum 28/12/2020 en de einddatum 30/06/2021. Volgens mij moet er rekening gehouden worden met een opzegperiode van 38 maanden in plaats van 26 weken, daar de opzegperiode te vroeg begint.

Het definitief medisch advies werd opgemaakt om bepaalde taken definitief niet uit te oefenen en dit zit in het medisch dossier voor jaarlijks medisch onderzoek. Men heeft dit definitief medisch advies laten verwijderen en moest ik alle taken weer opnieuw uitvoeren! Dit was om mij onder druk te zetten om toch mijn contract van onbepaalde duur te beëindigen bij mijn pensionering op 63 jaar. Mag men zomaar documenten laten verdwijnen?

Graag had ik antwoord op de 2 vragen:
Hoelang moet de opzegperiode zijn?
Waar moet er klacht ingediend worden bij het vervalsen van het medisch dossier?

Mvg.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2021 22:21

zie: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... 26%20weken.

Het is ook belangrijk dat u even uw arbeidsreglement naziet om na te gaan of er een maximumleeftijd werd vermeld en of er een policy is voor werken en pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

editha
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2021 11:15

Op het arbeidsreglement bij het hoofdstuk "Einde van contract" staat alleen:

Artikel 28
Zowel werknemer als werkgever kunnen overeenkomstig de wettelijke bepalingen (wet van 3 juli 1978 op de Arbeidsovereenkomsten) en modaliteiten de arbeidsovereenkomst beëindigen.

Normaal om de verkorte opzegtermijn te gebruiken bij rustpensioen op 65 jaar, mag deze maar ingaan op de eerste dag van de 5de maand vóór de maand waarin de bediende 65 jaar wordt, zodat het einde van de opzegtermijn samenvalt met de laatste dag van de maand waarin de bediende 65 jaar wordt. In mijn geval zou dit ten vroegste maar mogen ingaan op 01/01/2021.

Daar de opzegtermijn van mijn ontslag ingaat op 28/12/2020, denk ik dat hier de verkorte opzegtermijn van 26 weken niet mag toegepast worden, maar dat er rekening moet gehouden worden met de werkelijke jaren anciënniteit.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2021 15:50

Het door u aangehaalde artikel uit het arbeidsreglement heeft het m.i. over het ontslag tijdens uw loopbaan, niet op het einde van uw loopbaan.

Ik raad u aan om zeker de volgende link te lezen.

https://www.hrsquare.be/nl/rechtspraak/ ... criminatie

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

editha
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2021 12:04

Graag had ik toch antwoord gekregen op de vraag:

Daar de opzegtermijn van mijn ontslag ingaat op 28/12/2020, denk ik dat hier de verkorte opzegtermijn van 26 weken niet mag toegepast worden, maar dat er rekening moet gehouden worden met de werkelijke jaren anciënniteit.

Terug naar “Pensioenen”