Creatieve spullen verkopen tijdens pensioen

Sandraatje
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Creatieve spullen verkopen tijdens pensioen

#1 , 26 apr 2021 15:14

Ik ben op pensioen gesteld door Medex (Onderwijs).
Ik ben heel graag creatief bezig en zou eventueel starten met een klein online winkeltje of via Facebook wat creaties verkopen. Vanaf wanneer ben je verplicht om een "zelfstandig" statuut te nemen? Het is niet de bedoeling om hier rijk van te worden 8_) , maar meer om mijn creativiteit te delen met anderen en mijn kosten van het materiaal re recupereren. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 apr 2021 15:16

Vanaf dat u op regelmatige basis verkoopt. Winstoogmerk speelt geen rol.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2021 17:13

Geniet u bovenop uw nominaal pensioen een aanvulling tot het gewaarborgd minimum?
Indien geen aanvulling, beroepsinkomen dient beperkt te worden tot de verhoogde grens toegelaten arbeid.

Indien wel aanvulling: toegelaten bedrag is beperkt tot 1057,81 euro bruto per jaar. Zodra dit bedrag wordt overschreden vervalt de aanvulling volledig.

Misschien ook eens lezen: https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... btw-plicht

U dient aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds als actief gepensioneerde. Of u bijdragen verschuldigd bent, zal afhangen van de inkomsten die u uit deze activiteit haalt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 28 apr 2021 10:32

naar boekhouder stappen en vragen naar vrijstelling regeling btw, dan heeft u een minimum aan administratie

Terug naar “Pensioenen”