IGO icm erfenis

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

IGO icm erfenis

#1 , 21 apr 2021 20:25

Beste,

Ik zoek wat informatie voor mijn moeder die een IGO uitkering krijgt en binnenkort een bedrag van ~75.000 euro gaat krijgen uit een erfenis.

We hebben terug kunnen vinden dat deze erfenis een impact gaat hebben op het bedrag dat ze maandelijks zal ontvangen. Nu is mijn moeder van plan om de erfenis te gebruiken om een aantal hoog nodige herstellingen aan het huis uit te voeren en om na bijna 20 jaar een andere wagen te kopen (de huidige valt bijna uiteen en is een gevaar op de weg). Er zal dus van de erfenis al snel weinig over blijven.

Ze heeft geen andere bezitten of spaargeld en het huis staat officieel nog op naam van haar echtegenoot, al zijn ze feitelijk al meer dan 10 jaar niet meer samen (nooit gescheiden).

Wat gebeurd er zodra het geld van de erfenis op is? Wordt er dan een nieuwe berekening gemaakt op de IGO, of heeft ze dan gewoon pech en gaat ze niet meer genoeg geld hebben om iedere maand rond te komen? De erfenis komt vanuit Nederland waar het niet toegestaan is om afstand te nemen van een erfenis, dus ze zal binnenkort sowieso het geld op haar rekening gaan krijgen.

Alvast bedankt voor enig advies of informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 apr 2021 21:00

Kapitaal telt mee als bestaansmiddelen
Kan dus zijn dat men daardoor boven de IGO grens komt


https://www.sfpd.fgov.be/nl/recht-op-pe ... lemiddelen

Kapitalen (liggende of niet-liggende gelden, zicht- en spaarrekeningen, aandelen, obligaties, staatsleningen, …):

1e schijf van 6 200 EUR: vrijgesteld (dus 0 %);
2e schijf gelegen tussen 6 200 EUR en 18 600 EUR: 4 % van het globaal kapitaal;
3e schijf boven 18 600 EUR: 10 % van het globaal kapitaal.



Investeren in huis dat niet haar eigendom is, lijkt me niet meteen zo'n goed idee ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2021 22:15

Zodra mevrouw de beschikking krijgt over de erfenis moet zij hiervan onmiddellijk en spontaan zelf aangifte van doen bij de Federale Pensioendienst. Zij dient een bewijs bij te voegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2021 06:51

1) Van de site van de Nederlandse Rijksoverheid:

"Erfenis verwerpen

U kunt een erfenis weigeren. Dit heet verwerpen. U bent dan niet verantwoordelijk voor de nalatenschap en niet betrokken bij de afwikkeling ervan. U ontvangt niets, maar u bent ook niet aansprakelijk voor schulden."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanvaarden

2) als er geld op mijn bankrekening komt, dan heb ik waarschijnlijk zelf mijn rekeningnummer aangeboden...

3) er rammelt dus één en ander in uw bericht

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 apr 2021 09:33

De Nederlands wet is niet van toepassing in België

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 22 apr 2021 11:14

1) Van de site van de Nederlandse Rijksoverheid:

"Erfenis verwerpen

U kunt een erfenis weigeren. Dit heet verwerpen. U bent dan niet verantwoordelijk voor de nalatenschap en niet betrokken bij de afwikkeling ervan. U ontvangt niets, maar u bent ook niet aansprakelijk voor schulden."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanvaarden

2) als er geld op mijn bankrekening komt, dan heb ik waarschijnlijk zelf mijn rekeningnummer aangeboden...

3) er rammelt dus één en ander in uw bericht
Het kan zijn dat ik mijn moeder verkeerd heb begrepen, zij heeft mij gezegd dat ze het niet kon weigeren. Hoe en wat weet ik niet precies en denk dat zij dit ook niet goed weet.

Hoe dan ook, het geld staat klaar bij de notaris om overgemaakt te worden en dit zal binnenkort gebeuren.

Dat hier aangifte van moet gebeuren weten we en dat zal ook gebeuren. Mijn vraag gaat erover wat er gebeurd wanneer dit geld opgebruikt is. Kan ze de IGO dan opnieuw laten berekenen, of blijft ze dan vast zitten aan het lagere tarief voor X termijn? Ik vind hier heel moeilijk informatie over terug, of misschien ben ik verkeerd aan het zoeken.

Investeren in huis dat niet haar eigendom is, lijkt me niet meteen zo'n goed idee ...
Is niet optimaal, akkoord. Maar de verwarmingsinstallatie is dringend aan vervanging toe. Ze is zeer slecht ter been en zou wat aanpassingen aan de badkamer moeten maken etc..

zibarrie
Berichten: 133

#7 , 22 apr 2021 17:49

Als het geld vermindert of niet meer bestaat dient betrokkene een aanvraag om herziening in te dienen met melding dat het geld gewijzigd is. Hierbij zal gevraagd worden om aan te tonen wat er met het geld is gebeurd.

Belangrijk: vrijwillige verarming wordt niet aanvaard.

Het is dus zeer belangrijk alles goed te motiveren en te bundelen om aan te tonen wat je ermee gedaan hebt, alle overschrijvingen etc.

Dit is uiteraard om tegen te gaan zomaar te verklaren dat het geld op is terwijl je het bijvoorbeeld wegschenkt aan kinderen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2021 13:24

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”