bijverdienen

hamlet
Topic Starter
Berichten: 10

bijverdienen

#1 , 15 jan 2009 16:15

Ik ben een gepensioneerde postbode, mijn echtgenote heeft de kans om een bijverdienste te nemen van 4u/week aan 12,50 € per uur.

Zal dit invloed hebben op mijn pensioen?
En op mijn belastingen?

Met dank voor een snelle reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jan 2009 12:03

Ik kan,zonder verdere opzoekingen,niet garanderen dat alle postbodes een pensioen ontvangen krachtens Pensioenwet Werknemers 24 oktober 1967.

Indien dit wel het geval zou zijn dan geldt :

“Art.5.§ 1. Het recht op het rustpensioen wordt per kalenderjaar verkregen naar rata van een breuk van de werkelijke, fictieve en forfaitaire brutolonen bedoeld bij de artikelen 7, 8 en 9bis van het koninklijk besluit nr. 50 en in aanmerking genomen ten belope van : a) 75 t.h. voor de werknemers van wie de echtgenoot:- elke beroepsarbeid, behalve die door de Koning* toegestaan, heeft gestaakt...b) 60 t.h. voor de andere werknemers...”(23 DECEMBER 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 15, 16 en 17 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenen).

* “Art.64...§ 2. A. De pensioengerechtigde die, naar gelang het geval, één van de in de artikelen 2 en 3 van het koninklijk besluit van 23 december 1996 bedoelde leeftijden heeft bereikt, mag, mits voorafgaande verklaring en onder de in deze paragraaf bepaalde voorwaarden :1° een beroepsbezigheid uitoefenen die onder toepassing valt van de wetgeving op de arbeidsovereenkomsten, of van een soortgelijk wettelijk of reglementair statuut, voor zover het bruto beroepsinkomen per kalenderjaar 21.436,50 euro niet overschrijdt...§5.Het rustpensioen toegekend op basis van 75 percent van de in de artikelen 10 van het koninklijk besluit nr. 50 of 3 van de wet van 20 juli 1990 of 5 van het koninklijk besluit van 23 december 1996 bedoelde brutolonen, wordt op 60 percent van die lonen herberekend wanneer de echtgenoot een beroepsbezigheid uitoefent waarvan het inkomen, naargelang het geval, de in §§ 2 en 3 vastgestelde bedragen overschrijdt...“(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Voor aanvullende informatie kan u ook steeds persoonlijk terecht bij :
www.rvp.fgov.be > Kantoren en zitdagen
Of www.pdos.fgov.be voor overheidspensioenen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Pensioenen”