niet uitbetaald pensioen...hoe verhalen?

mij
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Zuid-Holland

niet uitbetaald pensioen...hoe verhalen?

#1 , 16 mei 2006 15:57

Hallo,

Even een ingewikkeld vraagje. Mijn vader is nu 74 jaar en heeft altijd als autospuiter gewerkt vroeger. Nu heeft hij van 1964 tot 1974 gewerkt bij een schildersbedrijf die daar naast ook een autospuiterij had. Over deze periode krijgt mijn vader maar van 1 jaar pensioen van 50 euro per maand. Over de andere 9 jaar wordt geen pensioen uitgekeerd. Hij kan bewijzen dat hij bij dat schildersbedrijf 10 jaar in dienst was. Hij heeft nooit geen zegeltjes gespaard en er waren toen ook geen loonstroken maar werd zijn salaris gewoon in een bruine envelop mee naar huis gegeven. Het pensioen wordt door het schildersbedrijf uitgekeerd en hij heeft er bewijs van dat hij maar over 1 jaar van de 10 pensioen krijgt. Het schildersbedrijf en de autospuiterij was van 1 eigenaar en deze persoon leeft nog. Mijn vader heeft de spuiterij benadert maar die bestaat niet meer of is in handen van een andere eigenaar. Zijn ex-baas komt daar nog wel eens over de vloer.
Nu is er een wet dat er sinds 1951 pensioen moet worden afgedragen. Mijn vader was ter goeder trouw dat dat ook door zijn baas gedaan is. Loonstroken bestonden toen nog niet dus hij ging er vanuit dat zijn pensioenbijdrage door zijn baas is ingehouden op zijn loonzakje. Zijn baas moet 1 jaar hebben afgedragen waar mijn vader nu dat pensioen van krijgt maar waar is zijn pensioen over die andere 9 jaar? Wat kunnen we doen om alsnog recht te hebben op zijn pensioen waar hij toendertijd hard voor gewerkt heeft. Bij wie en hoe kunnen we dat verhalen? Mijn vader is niet meer zo gezond en hij kan het geld waar hij nog recht op heeft goed gebruiken.

Alvast bedankt!!

Zijn dochter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 16 mei 2006 16:42

hoewel nog niet algemeen toegepast ben ik zelf in het bezit van loonstrookjes van mijn grootvader uit het jaar 1925.
Om na te gaan of je vader voor 1975 ook officeel was ingeschreven bij zijn werkgever kan je alle pensioen aanbetalingen opvragen bij de rijksdienst voor pensioenen en Fortis( vroegere ASLK) .

Maar ik denk dat je vader pas in 1975 is ingeschreven door zijn baas en hij , hoe erg ook, van de jaren daarvoor geen pensioen zal kunnen ontvangen.
Doe ook navraag bij de kas waar zijn kindergeld vandaan kwam. Ook zij weten of hij voor 1975 officeel werkte en waar.


Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 16 mei 2006 23:44

http://www.cimire.fgov.be/index.cfm?lang=NL

Hier kan u een uittreksel van de loopbaan opvragen en kan u nagaan of er stortingen zijn gebeurd. Een regularisatie is niet opportuun gezien veel te duur.

Terug naar “Pensioenen”