Invalide - pensioen

Nicky05
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Invalide - pensioen

#1 , 15 apr 2021 09:59

Beste,

Ik ben 57 en invalide sedert 2014 (plus 66´%).
Ik heb mijn uittreksels uit de pensioenrekening die ik sinds 1984 jaarlijks ontvangen heb, vergeleken met de gegevens op mypension.be
Deze cijfers komen niet steeds overeen: periode werkloosheid niet vermeld, omzetting uren in dagen niet correct, loongegevens niet juist...

Ik belde naar het nummer 1765 en mijnheer aan de lijn zei mij dat mijn uittreksels niet de juiste zouden zijn. (??)
Heb ik het recht om mijn uittreksels afkomstig van de Wolvengracht , 1000 Brussel en vanaf 2005: Zuidertoren, 1060 Brussel te laten
nakijken bij mypension.be?
Ik vraag mij immers af hoe het komt dat hun cijfers niet overeen komen met de mijne. Op welke gegevens baseert mypension.be zich?

Op mypension.be staat vermeld dat mijn vroegste pensioendatum 2027 is. Er staat al een netto bedrag vermeld wat ik zal ontvangen vanaf 2027.
Is in die berekening mijn invaliditeit vanaf 2014 ook al inbegrepen? Ik heb gewerkt als werknemer, niet als ambtenaar.

Alvast bedankt en nog een fijne dag!

Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2021 22:29

Het bedrag dat wordt vermeld in my pension op de vroegste P-datum is het bedrag aan pensioen dat je tot dan hebt opgebouwd rekening houdend met de huidige toestand. In de rubriek gelijkgestelde dagen worden zowel de dagen ziekte als de dagen werkloosheid opgenomen. Indien je meent dat er met foute bedragen werd rekening gehouden dan dien je de nodige bewijzen bij te brengen en deze aan de Federale Pensioendienst te bezorgen met het verzoek de opbouwjaren te herzien. De pensioendienst baseert zich op de gegevens zoals deze in uw individuele rekening zijn ingeschreven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2021 09:14

TS zeker uw mutualiteit en vakbond aanspreken.
In de jaren tachtig zijn zij overgeschakeld naar het digitale tijdperk. Er zijn toen veel fouten gebeurd, en fiches niet toegevoegd en doorgegeven aan de pensioendiensten. Vele fouten zitten daar in hun administratie.
Ik heb het zelf meegemaakt voor mijn vrouw, ontbraken ook enkele jaren en ook onvolledige.
Niet laten afschepen door hun. Ik heb toen aardig op mijn poten gestaan en niet afgegeven. Uiteindelijk heeft mijn mutualiteit en de vakbond ontdekt dat er duidelijk hiaten in de overschakeling zaten. Sindsdien zijn ze verder onderzoek beginnen doen want er waren nog tal van personen met die ontbrekende gegevens. Met de pensioendiensten ( niet van de kwaadste, maar moeten ook hun werk doen ) door persoonlijke gegevens en goede contacten met bereidwillige en begripvolle ambtenaren tot een juiste situatie gekomen.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 02 jun 2021 16:18

Beste

De vraag is: welke gegevens zijn correct? In principe worden in MyPension dezelfde gegevens gebruikt als deze die vermeld zijn op uw jaarlijkse pensioenfiche.

Indien u van mening bent dat de gegevens in Mypension foutief zijn (onvolledigheden en fouten zijn altijd mogelijk), dan kan je hiervoor contact opnemen met de dienst Loopbaangegevens van de FPD.
In de meeste gevallen zal er worden gevraagd om je loopbaan te bewijzen. Dit bewijs moet worden afgeleverd door de instelling die verantwoordelijk was voor de betaling van de toenmalige inkomsten.

Gaat het om een fout in de gegevens van effectief gewerkte perioden, dan kan je de individuele jaarrekening gebruiken die je van je toenmalige werkgever ontving.
Belastingbrieven, verloffiches, ... worden niet als bewijs aanvaard omdat deze niet de noodzakelijke gegevens vermelden.
Een andere mogelijkheid is dat je toenmalige werkgever een verbeterde RSZ-aangifte indient.

Gaat het om een fout in ziektedagen, dan dien je bij je toenmalig ziekenfonds een attest van de bijdragebons van het betrokken kalenderjaar op te vragen.
Ook hier geldt dat vanaf een bepaald jaar dit enkel kan door een verbeterde elektronische aangifte van het betrokken ziekenfonds.

Voor aanpassing van het aantal werkloosheidsdagen moet je je voor een bewijs wenden tot de RVA.
Dit kan dan weer problemen opleveren omdat de RVA geen archief heeft.

Het is dus niet altijd eenvoudig om de loopbaangegevens bij de pensioenkas te laten aanpassen. Niet door enige omwil van de pensioenkas, maar omdat het niet eenvoudig is de juiste bewijsstukken aan te leveren (veel mensen bewaren de individuele jaarrekening niet).

Neem eventueel contact op met de pensioendienst van je ziekenfonds. Zij helpen je meestal wel om samen met jou na te gaan welke bewijsstukken nodig zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”