gescheiden ,recht op pensioen

Donker
Topic Starter
Berichten: 4

gescheiden ,recht op pensioen

#1 , 20 okt 2008 22:05

Hallo !

Even een vraag .

Man is al 25 jaar gescheiden van een vrouw , waar hij twee kinderen mee heeft .

Man sterft voor zijn pensioen .

De vrouw waarvan hij gescheiden was heeft na de scheiding nooit gewerkt , en ik denk dat de vrouw toen ze nog bij elkaar waren ook nooit gewerkt heeft , maar voor de kinderen heeft gezorgt .

De vrouw leeft sinds de scheiding oftewel een werkloosheiduitkering , of steun van het OCMW .
Ik weet dus niet echt in welke situatie ze zit , maar ben er zeker van dat ze bijna nooit gewerkt heeft .


Heeft de gescheiden vrouw recht op een deel van het pensioen van haar overleden ex-man ?

Of kan ze hier haar deel van opeisen ?

Graag een reactie .

Dank U !

PS , man heeft na de scheiding ook alle schoolkosten betaald .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 okt 2008 23:08

Geachte,

Indien het hier om een wettige scheiding gaat en de overledene geen statutair ambtenaar was, heeft mevrouw geen recht op een overlevingspensioen gezien het huwelijk werd ontbonden door echtscheiding. Zij kan wel, ingeval haar ex-echtgenoot geen statutair ambtenaar was, rechten openen op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren de zij met de overleden is gehuwd geweest. Dit kan voor 64 jaar tot 01.12.2008 en voor 65 jaar vanaf 01.01.2009, indien zij een eigen arbeidsverleden van minstens 35 jaar bewijst. Zoals u de situatie schetst, lijkt me dit weinig waarschijnlijk. Het is uiterst belangrijk om na te gaan of de ex-man een statutair ambtenaar was, gezien de niet of niet meer hertrouwde ex-vrouw van een ambtenaar rechten kan openen op een overlevingspensioen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Donker
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 okt 2008 11:45

nee , de man was geen statutair ambtenaar .

Bedankt voor de informatie .

Reclame

Terug naar “Pensioenen”