Halftijdswerken openbaar ambt

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

Halftijdswerken openbaar ambt

#1 , 17 mar 2021 18:56

Ik zou graag half tijds gaan werken.
Ik meen begrepen te hebben dat je loopbaankrediet opbouwt gedurende je loopbaan en dat naargelang je geboortedatum 20% van dit loopbaankrediet wordt gelijkgesteld voor de opbouw van je pensioen.
Als ik dus een loopbaan heb van 25 jaar magen ik 60 maanden gebruiken om bij te passen voor mijn halftijds werk.

Klopt mijn redenering?
Zolang ik in mijn 20% blijf dien ik dan nog extra bij te betalen om gelijk pensioen te hebben met een voltijdse?

Alvast bedant

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2021 19:56

Uw redenering rammelt langs alle kanten.

Ik ga uit van een statutair ambtenaar die in België werkt.

U maakt een "omgekeerde" redeneringsfout. Zie: https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... n/loopbaan

Indien u ontslag neemt uit uit voltijdse statutaire betrekking en verder halftijds gaat werken als statutair, bouwt u nog halftijds een pensioen op. Uw pensioen wordt dan nog wel op een voltijdse wedde berekend,
maar 2 jaar tellen dan voor 1 jaar.

Ik raad u aan om zeker contact op te nemen met uw personeelsdienst en de verschillende mogelijkheden te bespreken, ik denk bv. bespreken of u halftijds verlof zonder wedde kan nemen, een vorm van loopbaanonderbreking die gevalideerd wordt, vergelijkbaar met gemotiveerd tijdskrediet enz....

De beslissing die u wil nemen heeft te zware gevolgen om hier lichtzinnig overheen te gaan.

Neem eventueel ook eens contact op met een pensioenpunt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

De wetgeving op de halftijdse pensioenen is nog niet officieel en dus zeker nog niet operationeel.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 17 mar 2021 20:23

Ok bedankt

Reclame

Terug naar “Pensioenen”