Verhuis naar nederland met invaliditeit

Nevermore83
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Verhuis naar nederland met invaliditeit

#1 , 09 mar 2021 00:47

Goede dag, ik ga mijn best doen de situatie zo beknopt mogelijk uit te leggen.
Ik krijg van het oz een invaliditeit uitkering en deze is goedgekeurd tot 2050 (mijn pensioen).
Mijn vriendin is woonachtig te nederland en staat ook op invaliditeit, nu zouden wij echter willen gaan samen wonen.
Mijn vraag is of ik naar nederland zou kunnen verhuizen en nog steeds mijn invaliditeit behouden, aangezien ik niet in staat ben om te gaan werken.
De situatie weegt zwaar door op mij en mijn vriendin, we willen dood graag samen wonen maar de situatie is enorm complex.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2021 15:59

Indien het gaat om een invaliditeitsuitkering ten laste van uw ziekenfonds, dan kan deze geëxporteerd worden. D.i. wordt uitbetaald in Nederland. Let wel op. Er zal rekening gehouden worden met de nieuwe gezinstoestand en uw uitkering zal desgevallend naar beneden afgesteld worden.

Het lijkt me ook zeer belangrijk om even na te gaan hoe de ziektekosten worden ten laste genomen, ook voor wat een eventuele aanvullende hospitalisatieverzekering betreft. U kan dit best navragen bij het ziekenfonds waarbij u bent aangesloten of het verzekeringsfonds waar u de hospitalisatieverzekering heeft afgesloten. Opgelet, uw inkomen wordt belastbaar in Nederland. Felix zal mij wel aanvullen waar nodig.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 11 mar 2021 14:20

De informatie van Marcus Aurelius is volledig.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”