Overlevingspensioen en huwelijk in buitenland

Dirkdn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen en huwelijk in buitenland

#1 , 08 mar 2021 18:16

Ik heb een overlevingspensioen in Belgie.
Ik ben echter verhuist naar UK, en ben hier hertrouwd onder Britse huwelijksstelsels met een Brits onderdaan, die geen enkele
fiscale banden heeft met Belgie.
Verlies ik mijn overlevingspesioen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2021 21:33

Zodra u huwt wordt uw overlevingspensioen geschorst. U heeft er zich toe verbonden om de Federale Pensioendienst en/of het RSVZ in kennis te stellen als u niet meer aan de betaalvoorwaarden van een overlevingspensioen voldoet. Gezien u in het buitenland woont, moet u een huwelijk spontaan meedelen aan de bevoegde diensten. Dit betekent dat u ten onrechte het overlevingspensioen ontvangt vanaf de eerste van de maand volgend op de maand van huwelijk. U moet dan ook de ten onrechte ontvangen bedragen terugbetalen. Ik raad u dan ook aan om uw huwelijk dringend mee te delen aan de Belgische pensioendienst en de ten onrechte ontvangen bedragen te reserveren. Zolang u de diensten niet in kennis stelt, pleegt u FRAUDE.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dirkdn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2021 11:29

Ik heb de diensten op de hoogte gebracht door ieder jaar in mijn levensbewijs te vermelden dat ik getrouwd was en heb dan ook de naam vam mijn echtgenote ingevuld.
Men stelt mij een schikking voor van terugbetaling van 6 maanden(art 59 par 1 van de wet van 24/12/1976)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2021 17:18

Uit de verwijzing naar de wetgeving meen ik te mogen opmaken dat het hier om een overheidspensioen gaat. Het bewuste artikel spreekt van (De sommen die inzake pensioenen ten onrechte uitbetaald werden door de in artikel 58 vermelde machten en organismen, blijven verworven door hen die ze hebben ontvangen, als de terugbetaling niet gevraagd werd binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand gedurende welke de uitbetaling is geschied.) U spreekt van een levensbewijs, aan welke dienst werd dit document verstuurd, de afdeling privaatrechtelijke sector, dan wel de publiekrechtelijke sector?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dirkdn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2021 17:57

Dit document werdt verstuurd via de pension.be website, waar al mijn documenten ivm het overlevingspensioen opstaan. Mijn overleden vrouw werkte in het onderwijs.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2021 19:15

Een terugbetaling betekent een negatieve fiscale fiche. Waar betaalde u belastingen over uw overheidspensioen? GB behoort immers niet meer tot de EU. Gelieve uw ziektekostenverzekering te laten onderzoeken ingevolge het wegvallen van de Belgische uitkering uit overlevingspensioen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”