Medex

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

Medex

#1 , 08 mar 2021 12:53

Twee onderwerpen samengevoegd - JurecaBE -moderator

Beste,

hoe vecht je een mogelijke pensionering aan bij de pensioen commissie?

ik ben van de week bij 2 dokters geweest, en blijkbaar stond er in het verslag van mijn huisdokter, dat men mij het beste op pensioen kon zetten.

ik wil dit niet, de brief van de pensioendienst moet nog toekomen maar wat kan ik doen indien dit echt is om op pensioen te gaan? kan ik hier nog iets aan veranderen? en zo ja wat moet ik doen?

groetjes Lachertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1683

#2 , 08 mar 2021 12:59

terug gaan werken??

LeenW
Berichten: 12837

#3 , 08 mar 2021 13:23

Als uw huisarts het al zegt, gaat er weinig aan te doen zijn. U gaat hen moeten overtuigen dat u op korte termijn in staat bent terug ononderbroken te gaan werken.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2021 13:55

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#5 , 10 mar 2021 04:53

Beste

Kan ik de dokter van medex alsnog proberen te bereiken, met de vraag om mij niet op pensioen te zetten?
Of op ze minst dat ik BV nog 13 maanden arbeidsongeschiktheid ben? Om dan op pensioen he gaan. Kweet het maar 750 euro hoe moeten wij er van leven. Ben ziek en dit brengt extra stress mee

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#6 , 10 mar 2021 08:10

Nee, ben gehuwd

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#7 , 10 mar 2021 08:12

Beste tink, nee ben gehuwd, mijn man heeft inkomen dus van die kant geen hulp te verwachten. Medische kosten zijn er wel.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#8 , 10 mar 2021 17:37

Yep krijg niks bij, en ook geen dop

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mar 2021 22:14

Juridisch forum, kunnen de topics medex en pension van dezelfde TS samengevoegd worden?

Aanvullende vragen:
- hoe lang bent u reeds afwezig op het werk wegens ziekte?
- hoeveel dagen ziektekrediet had u? Werden deze dagen reeds overschreden en werd u tijdelijk ongeschikt verklaard aan 60% van de wedde en voor hoelang?
- welke stappen heeft u reeds ondernomen om terug uw job te kunnen uitoefenen? Therapie, re-integratie, revalidatie enz....?

Voor wat de toegelaten arbeid betreft, dit is de bevoegdheid van de Federale Pensioendienst en niet de VDAB.
Een rustpensioen wegens ongeschiktheid is een rustPENSIOEN. Hier gelden voor het nominale pensioen de verhoogde grenzen van toegelaten arbeid niet voor de aanvulling tot het gewaarborgd minimum.

Indien u tijdelijk ongeschikt wil verklaard worden zal u moeten aantonen dat u de nodige inspanningen heeft gedaan en doet om zo snel mogelijk terug te gaan werken. U moet begrijpen dat uw functie moet ingevuld worden als u deze niet langer kan vervullen.

Toch wel enkel zaken om eens grondig over na te denken. Als u ziek bent en niet in staat bent om terug te gaan werken en dit ook niet binnen afzienbare tijd zal wijzigen, rest u werkgever niets anders dan Medex in te schakelen. U wist dat dit er stond aan te komen.
-
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#10 , 13 mar 2021 12:53

Beste, ik ben thuis van mei 2020. Nu pas terug operatie gedaan. Gastrick bypass. Huisdokter had verslag opgemaakt, daar ik blijkbaar cvs heb. en suikerziekte. Nu in januari ben ik in Dispo gevallen. Door de operatie kon
ik nog geen revalidatie opstarten, dit kan pas binnen een 4 tal weken.

Dus dispo in januari 2021
Nog geen revalidatie pas binnen een 4 tal weken
Geen re-intregratie, ze hebben mij gewoon naar de pensioen commissie gestuurd. En die vertelde mij dat ze het dossier arbeidsongeschiktheid gingen opmaken.
De brief zou binnen een 4 tal weken opgestuurd worden.
En zou geen aanpassing krijgen omdat mijn man een pensioen heeft.
Waarom heb ik geen uitstel? 1. Maand dispo? Waarom niet een evaluatie na BV 6 maanden?. Blijkbaar mocht ik dit niet weten. Weet dit nu nog maar pas. Nu het te laat is.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#11 , 13 mar 2021 13:00

Ziekte in mei 2020 knie operatie

Dispo in januari 2021

Gastrik bypass wegens grote gezondheid. Problemen nu in Den 2021

Nog geen revalidatie of wat ook kunnen opstarten.

En blijkbaar ook niet de mogelijkheid om mij BV na 6 maanden terug te zien of ik alsnog kan gaan werken.

Ik ben wegens ooit borstkanker chronische ziek en dit voor de rest van mijn leven.
Heb echt niet gevraagd om ziek te zijn,

Gebruiker47
Berichten: 92

#12 , 17 mar 2021 15:56

Bij ontvangst beslissing pensioencommissie kun je daar onmiddellijk verzet tegen aantekenen of er mee akkoord gaan.
Dit zal daarin uitgelegd worden.

Vraag zeker info aan je vakbond en om je te verdedigen en bij te staan, je betaalt er voor.
Op basis van je dossier kunnen ze uitrekenen hoeveel je juist nu zou ontvangen en hoeveel je zou ontvangen op de "normale" pensioenleeftijd. Kun je overwegen om die jarenlange strijd aan te gaan of niet.
De regering is toch bezig met een minimumpensioen en dit met enkele jaren vast te leggen op 1500€.

Ik zie nergens je leeftijd vermeld, overweeg of het de moeite is dit te rekken of je er bij neer te leggen hoe hard dit ook is.
Veel sterkte.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mar 2021 16:19

Mag ik er u op wijzen dat de pensioenopbouw stopt op het ogenblik dat betrokkene in het genot treedt van een rustpensioen wegens ongeschiktheid. Zij kan wel nog een pensioen opbouwen indien zij in het stelsel van de toegelaten arbeid gaat werken. Niemand, ook de vakbond niet, kan haar pensioen berekenen op wettelijke pensioenleeftijd gezien de pensioenopbouw overheid stopt bij ingang pensioen wegens ongeschiktheid en niemand kan een raming maken voor wat het privaatrechtelijk gedeelte betreft in geval van toegelaten arbeid. Deze elementen zijn immers niet bekend. Voor wat de zogenaamde 1500 euro per maand betreft, dit geldt voor een loopbaan van 45/45ste. Als betrokkene correcte info wil, kan ze zich best wenden tot een pensioenpunt of de plaatselijke pensioendienst die voor betrokkene aanvullende inlichtingen kunnen opvragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#14 , 20 mar 2021 00:34

Beste ironie ben nu juist 60 jaar geworden. 1 jaar later had ik gewoon mijn pensioen gekregen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 mar 2021 18:22

Mevrouw, uw uitleg roept enkel maar aanvullende vragen bij mij op:
Gezien het rustpensioen wegens ongeschiktheid op dezelfde wijze wordt berekend als een rustpensioen wegens leeftijd:
- werden voor jaren weerhouden ingevolge diplomabonificatie (overheidspensioen)?
- hoeveel jaren overheid bewijst u en hoeveel jaren privé?

u stelt dat u volgend jaar met pensioen wegens leeftijd kan, is dit dan in de twee stelsels?
- om toch volgend jaar met pensioen te kunnen gaan, volstaat het om minstens 104 dagen voltijdse tewerkstelling te bewijzen over de jaren 2021 en 2022, of gemiddeld 13 uur per week gedurende een gans jaar.

Een beetje meer uitleg zou dan ook meer duidelijkheid kunnen bieden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”