Pensioen doorstorten naar buitenland

Kaszilla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pensioen doorstorten naar buitenland

#1 , 03 feb 2021 12:50

Hey,

Mijn vader zou graag na de verkoop van zijn huis naar het buitenland vertrekken (pakistan) om daar te kunnen genieten van zijn pensioen.

Nu ik zou dan als zoon, zijn postadres bij mij thuis zetten om het pensioen hier in belgie te laten blijven uitbetalen. En zo dan ook het pensioen van zijn belgische rekening overzetten op zijn buitelandse rekening.

Hij gaat wel nog steeds elk jaar terug naar België komen voor een paar maand (2 of 3)

Is dit iets wat mag? Dat doorstorten of is dit iets uit den boze en hoe of wat kunnen we doen zodat dit toch zou kunnen/mogen

Dank in ieder geval voor het antwoord!
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2021 13:33

De rekening moet naam van uw vader staan. Kan enkel op rekening van een bewindvoerder gestort worden indien het pensioen niet op rekening van de gepensioneerde gestort wordt. Ik ga ervan uit dat uw moeder is overleden? Zie: https://www.sfpd.fgov.be/nl/buitenland#betalingswijze

Deze inlichtingen zijn louter informatie en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Kaszilla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2021 19:37

Moeder is niet overleden maar is gescheiden.
Ik zal in deze situatie dan bewindvoerder zijn.

Zou het dan mogelijk zijn?

De vraag is natuurlijk puur informatief.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 03 feb 2021 21:52

Beste

Maar waarom zo moeilijk doen?
U kan zijn postadres bij u zetten.
Zijn pensioen komt gewoon op zijn rekening. Drie mogelijkheden
Primo
Hij kan perfect zijn pensioen - of een deel er van - overschrijven naar het buitenland met een banking app op zijn smartphone of via web banking.
Secundo
Als uw vader niet digitaal is aangelegd kan hij desgevallend een volmacht op zijn Belgische rekening aan u geven en u kan dan die overschrijving uitvoeren.
Tertio
Hij kan bij de Belgische bank een internationale doorlopende opdracht geven waarbij maandelijks een vast bedrag naar zijn buitenlandse rekening wordt overgeschreven.
En last but not least kan hij vermoedelijk met zijn bankkaart of visa kaart van zijn Belgische rekening ook daar geld opnemen (althans in stedelijke omgeving)
Deze antwoorden betreffen de mogelijke technieken
Wel belangrijk : Pakistan is een land dat onder verhoogd toezicht staat gezien verhoogd risico op witwassen misdaadgeld en terrorismefinanciering. Het verschijnt geregeld op sanctielijsten. Dat betekent dat de technische mogelijkheden 1 element zijn, maar de kans is groot dat Belgische banken geen transacties met Pakistan willen doen. Dus ook niet naar zijn rekening daar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2021 22:06

Ik raad u aan om dringend het een en ander te lezen over bewindvoering. Zoals u de situatie van uw vader schets, is er helemaal geen sprake van bewindvoering. Uw vader kan zeker niet als handelsonbekwaam beschouwd worden, au contraire.

Voor wat uw moeder betreft, gaat het hier om een feitelijke dan wel om een echtscheiding?

Ik zie geen enkele reden om het pensioen niet op de rekening van uw vader te laten storten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”