ziekte pensioen

Alain.B
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ziekte pensioen

#1 , 01 feb 2021 22:42

Beste,
Ik ben een man van 54 jaar, statutair en teweergesteld bij het stad Aalst.
Ik ben gehuwd , mijn partner is 30 uren /week tewerkgesteld, heb geen kinderen ten laste en mijn netto loon bedraagt 1.705€
ik ben al in disponibiliteit gesteld ( 60% ) sinds 05/10/2021 wegens een onverwachte T.I.A ( hersenklonter ) en dit tot en met eind juni 2021.
Mijn loopbaan is :
1 jaar legerdienst
20 jaar Werknemer
6 jaar contractueel - stad Aalst
8 jaar statutair - stad Aalst.
Mijn gewoon pensioen zou in voegen kunnen gaan in 2029 en zou 1.420€ bedragen ( werknemer & ambt )
Er is als spraken geweest om mij op ziekte pensioen te stellen in de loop van 2021.
Wat mag ik verwachten van uitkering voor mijn ziekte pensioen en /of voor een vervroegde rustpensioen wegens ziekte ?
Komt deze uitkering van zowel het privé sector als van het Stad Aalst
Komt er een verandering in mijn uitkering vanaf mijn gerechtige pensioen leeftijd ? Of blijft de ziekte pensioen uitkering doorlopen ?
Heb ik recht op bijkomende steun ?
Moet ik deze vervroegd pensioen aanvaarden ?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvg,

Alain.B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2021 15:59

Zolang u op disponibiliteit staat aan60% bouwt u nog verder een overheidspensioen op. Zodra u echter definitief op rustpensioen wordt gesteld wegens ongeschiktheid, zal u gerechtigd worden op een rustpensioen wegens ongeschiktheid dat berekend wordt zoals een gewoon rustpensioen, d.i. uw militaire dienst, uw jaren contractueel (niet de jaren TWW en gelijkgestelde). Dit rustpensioen blijft ongewijzigd tot uw overlijden. U bouwt immers geen pensioen meer op. Uw rustpensioen op basis van uw privaatrechtelijke jaren zal pas op de wettelijke pensioenleeftijd betaald worden. Dit pensioen zal uitbetaald worden door de pensioenkas waarbij de Stad Aalst is aangesloten.
Ofwel wordt u gerechtigd op dit rustpensioen wegens ongeschiktheid ofwel verklaart u zichzelf geschikt en gaat u terug werken. Bovenop uw nominaal pensioen kan u mogelijk rechten openen op een aanvulling tot het gewaarborgd minimum. Er zal echter rekening gehouden worden met een deel van het inkomen aan uw echtgenote.
Of u recht heeft op steun zal afhangen van het sociaal onderzoek door het OCMW, zou dan gaan om bijstand.
Uw pensioen wordt berekend op uw brutoloon x het aantal aanneembare jaren in de teller en 60 in de noemer.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”