Medisch pensioen en opbouw andere pensioenrechten

Ilse_VD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Medisch pensioen en opbouw andere pensioenrechten

#1 , 01 feb 2021 14:21

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met of kennis van regelgeving omtrent bijverdienen bij medisch pensioen en wat dat betekent voor pensioen in andere stelsels?
Concreet: ambtenaar op medisch pensioen. Stel dat die nog opnieuw aan de slag kan maar dit doet als contractueel/privé of zelfstandige. De grenzen waarbij het pensioen vermindert of wegvalt zijn me bekend, maar kunnen er nog pensioenen opgebouwd worden als werknemer of zelfstandige?

Zelfstandige in bijberoep allicht niet, maar kàn er zelfs nog gewerkt worden als zelfstandige in hoofdberoep? (met dan allicht wél pensioenbouw?)
Geeft werken als werknemer nog recht op pensioenopbouw in dat specifieke stelsel?

Alvast bedankt,
Ilse

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2021 16:49

Indien u een toegelaten activiteit uitoefent als werknemer, bouwt u een pensioen op in het stelsel der werknemers gezien het om een ander stelsel gaat dan waarin uw werd op rust gesteld.
Indien u een toegelaten activiteit uitoefent als zelfstandige, bouwt u een pensioen op in het stelsel der zelfstandigen indien u bijdragen betaalt als in hoofdberoep. Gezien u verzekerd bent of een pensioen geniet als ambtenaar, werkt u als actief gepensioneerde. Dit kan je vergelijken met een bijberoep.

Uw rustpensioen in het "andere" stelsel zal pas kunnen ingaan op het ogenblik dat u aan de leeftijdsvoorwaarde en loopbaanvoorwaarde voldoet van een vervroegd pensioen of op de wettelijke pensioenleeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Ilse_VD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2021 18:23

Dank u wel, Marcus Aurelius!
Interpreteer ik het dan goed dat ik als werknemer wel nog rechten kan opbouwen en als zelfstandige sowieso niet, omdat eventuele toegelaten activiteit altijd als bijberoep zal worden beschouwd, zélfs bij betaling van bijdragen als in hoofdberoep?
Alvast bedankt,
Ilse

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2021 21:49

Ik zeg in mijn antwoord dat je wel een pensioen als zelfstandige opbouwt indien je bijdragen betaalt als in hoofdberoep. Je moet immers minstens het bedrag aan minimumbijdragen hoofdberoep zelfstandige betalen om volledige rechten op te bouwen. Vandaar de woorden als in hoofdberoep. Je werkt dus in bijberoep of als gepensioneerde.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”