Gezinspensioen en werkende partner

josciscojos
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen en werkende partner

#1 , 01 feb 2021 03:16

Situatie

op 1/12/2024 ( nog even dus ) kan ik met pensioen op 65 jaar. Volledige loopbaan van 45 jaar...ben ik niet zeker van want op mypension.be zijn de beginjaren echt niet duidelijk weergegeven (jaren 1980-81). Kan hiervan eventueel copie van maken en het hier posten als het van belang is voor de vraagstelling.

Echtgenote heeft NOOIT gewerkt, huisvrouw, maar is 15 jaar jonger dan ikzelf, en géén andere personen in het gezin.
Mocht zij echter willen gaan werken vanaf mijn pensioen, hoeveel mag zij dan op jaarbasis verdienen om het recht op het gezinspensioen te vrijwaren ? ( dit in de context van de huidige regelgeving hieromtrent )

Mochten er bijkomende inlichtingen nodig zijn om deze vraag te beantwoorden dan bezorg ik deze met alle plezier.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2021 08:05

Eerst een algemene opmerking.
Uw echtgenote heeft wel degelijk gewerkt, zij het niet onderworpen aan de sociale zekerheid en dus zonder opbouw van eigen sociale rechten. Huisvrouw of thuiswerkende moeder is een zeer onderschat beroep.

Jaren van minstens 104 voltijdse dagen met voldoende loon, tellen mee als volwaardig loopbaanjaar om de loopbaan van 45/45ste te bewijzen.

Voor wat de toegelaten arbeid van uw echtgenote betreft:

Vóór de normale pensioenleeftijd

zonder kinderlast
werknemer: 8.496,00 EUR (bruto per jaar, alles inbegrepen)
zelfstandige: 6.797,00 EUR ( per jaar na aftrek van bedrijfslasten)

met kinderlast:
werknemer: 12.744,00 EUR (bruto per jaar, alles inbegrepen)
zelfstandige: 10.195,00 EUR ( per jaar na aftrek van bedrijfslasten)

geen cumulatie met een vervangingsinkomen toegestaan, zelfs niet voor 1 dag.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”