Vervroegd Pensioen Belgie, Nederlandse partner

Annedp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vervroegd Pensioen Belgie, Nederlandse partner

#1 , 29 jan 2021 11:13

Geachte,
Vanaf 1 juli zou ik met vervroegd pensioen willen gaan. Mijn intussen overleden echtgenoot was Nederlander (in Belgie wonend) en heeft zijn hele leven uitsluitend voor een NL firma gewerkt. Hij betaalde ook belastingen in NL en kreeg in zijn laatste levensjaar zijn pensioen uit NL. Na zijn overlijden blijk ik geen recht te hebben op een nabestaandenuitkering van zowel de SVB uit NL als vanuit de pensioendienst Belgie.
Mijn man heeft wel via zijn bedrijf en ook persoonlijk in NL aan pensioensparen gedaan met name het partnerpensioen en een bijkomende Anw pensioen via een pensioenfonds. Uit dit fonds krijg ik wel een partnerpensioen en een Anw pensioen.
Nu is mijn vraag :
1) bij het invullen van de aanvraag om vervroegd met pensioen te gaan in Belgie heb ik de pensioenverzekeringsbank opgeven van mijn echtgenoot, dus waaruit hij zijn pensioen uit NL ontving. Maar moet ik hierbij ook dit pensioenfonds opgeven waarbij mijn man aan pensioensparen deed ? Dus 3e pijler en deeltje 2e pijler.
2) En als men het moet opgeven wat precies houdt dit dan in voor het bedrag van mijn vervroegd pensioen?
3) Betekent dit dan ook dat als men in Belgie aan pensioensparen 3e pijler doet, dat dit ook moet opgegeven worden, want ja dat doe ik er ook nog naast.
Mag ik u alvast danken voor uw antwoord?

mvg Anne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2021 11:36

Een eerste belangrijke vraag is, ben u voor of na 1950 geboren, indien na 1950, heeft u nog een minderjarig kind ten laste en/of werd u minstens 45% arbeidsongeschikt erkend in Nederland. Was uw man op het ogenblik van zijn overlijden verplicht dan wel vrijwillig verzekerd in Nederland?
Als ik uw topic goed lees, was uw man zelfstandige en is hij geen grenswerknemer geweest?
Heeft u zelf aow-tijdvakken opgebouwd ingevolge afgeleide rechten bij uw echtgenoot in Nederland, de zogenaamde medeverzekeringstijdvakken, d.i. voor de jaren dat u gehuwd was en zelf geen loopbaan heeft opgebouwd?
Indien u geen grensarbeiderspensioen heeft opgebouwd dan hebben uitkeringen uit Nederland geen enkele invloed op uw Belgische rustpensioen. U ontvangt m.i. geen Anw maar wel een partnerpensioen als weduwe.
Uw partnerpensioenen zullen wel meegerekend worden voor de bepaling van de inhoudingen op uw Belgische pensioen indien u verplicht ziekenfondsverzekerd wordt in en ten laste van België.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annedp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2021 15:48

Geachte,
Ik ben geboren na 1950 nl in 59 en ben nooit arbeidsongeschikt geweest voor NL. Er zijn ook geen kinderen meer ten laste. Ikzelf heb altijd in Belgie gewoond en gewerkt en belast geweest.
Mijn echtgenoot heeft altijd in NL in dienstverband gewerkt, nooit als zelfstandige. Met "zijn bedrijf" bedoelde ik te zeggen, het bedrijf waarvoor hij werkte, zijn baas. Mijn man was in NL verplicht verzekerd en deels vrijwillig verzekerd. Hij heeft zijn hele loopbaan voor een NL firma gewerkt. Zijn vertrek en eindpunt was steeds NL in Spijkenisse (bij Rotterdam) Dus ik vermoed dat dit niet onder grensarbeid valt?
In de documenten van mijn man, waarin staat dat hij pensioensparen deed, zag ik bij de vermelding Anw en bij de vermelding partnerpensioen vermeld staan dat bij zijn overlijden een bedrag naar zijn echtgenote /enof kinderen zou gaan.
Ik heb geen AOW tijdvakken opgebouwd via mijn man. Mss omdat ik al van voor mijn huwelijk in Belgie werkte en nooit zonder job ben geweest?
Ik ben steeds ziekenfondsplichtige geweest in Belgie. Nu nog steeds trouwens.

Mijn excuses voor mijn late reactie. Het was nogal druk op mijn werk waardoor ik het forum niet kunnen checken heb.

Alvast dank voor uw uitleg.
mvg Anne

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2021 16:08

Indien uw huwelijkspartner altijd in België heeft gewoond tijdens zijn tewerkstelling in Nederland, opent u mogelijk rechten op een overlevingspensioen grensarbeid ten laste van België. U kan dit overlevingspensioen cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van maximum 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. U opent geen rechten op een Anw-uitkering ten laste van Nederland gezien geboren na 1950, geen kinderen jonger dan 18 jaar ten laste en niet arbeidsongeschikt erkend aan 45%. Wel opent u reen recht op een nabestaandenuitkering tweede pijler ten laste van het pensioenfonds waarbij uw echtgenoot in Nederland was aangesloten.

U voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde voor een Belgisch overlevingspensioen.

Ik raad u dan ook aan om een aanvraag om overlevingspensioen in te leiden via de pensioendienst van uw gemeente en tegelijkertijd ook een aanvraag om nabestaandenuitkering in te leiden in Nederland. Dit kan hetzij online bij het desbetreffend pensioenfonds met toevoeging van een huwelijks- en overlijdensakte van uw man. U moet het bsn-nummer van uw man vermelden.

Uw Nederlandse nabestaandenuitkering heeft geen invloed op het brutobedrag van uw eigen Belgisch rustpensioen. Zal wel meegenomen worden voor de berekening van de inhoudingen ziv en sol.

Indien het toekenbaar bedrag aan Nederlandse nabestaandenuitkering lager ligt dan 25.000 euro per jaar, moet u een aanvraag om vrijstelling in Nederland inleiden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annedp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 feb 2021 17:12

Geachte, mijn man heeft de eerste vier jaren van zijn loopbaan in NL gewoond. Pas in 1980 is hij naar Belgie komen wonen, maar is hij wel bij dezelfde NL werkgever blijven werken.
Ik kreeg reeds bericht uit NL dat ik geen recht had op een Anw uitkering. Ik ontvang wel een nabestaandenuitkering 2e pijler en 3e pijler vanuit zijn pensioenfonds.

Voor het Belgische overlevingspensioen ben ik te laat. Men liet mij weten dat ik dit binnen het jaar na overlijden had moeten aanvragen. Ik kreeg hier reeds bericht over.
Dus ik denk dat het niet veel zin heeft om nog een aanvraag in B of in NL te doen?

mvg Anne

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2021 22:23

Dit betekent concreet dat wijlen uw echtgenoot vanaf 1980 grenswerknemer was. Dat de Anw werd afgewezen is correct omwille van de redenen zoals hierboven uiteengezet.
U bent niet te laat voor uw overlevingspensioen. Daarom dat ik ook stel dat u dringend een aanvraag moet inleiden. In het slechtste geval zullen uw rechten onderzocht worden vanaf de eerste van de maand volgend op de aanvraag. Kan u mij via privé-bericht uw naam en rijksregisternummer meedelen én vooral wie u meegedeeld heeft dat u geen recht heeft op een overlevingspensioen omdat u te laat was? Van wie kreeg u dit bericht? Deze aanvraag kan gebeuren via my pension. Nog een belangrijke vraag, was uw echtgenoot reeds in het genot van een rustpensioen/AOW op het ogenblik van zijn overlijden? Waarom was uw man vrijwillig verzekerd? Er zijn onvoldoende gegevens om u een volledig antwoord te kunnen verstrekken. Ik zal u mijn persoonlijk mailadres meedelen via privébericht en zou het op prijs stellen indien u mij de beslissing zou scannen en via mail zou doorsturen zodat ik u w dossier verder kan nazien.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”