gepensioneerde

kieke.boe20
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gepensioneerde

#1 , 28 jan 2021 08:04

Ik ben 63 jaar en reeds 2 jaar met prepensioen. Zware beroepen (scheepvaart)
Ik heb 1 jaar gewerkt als flexi job met een maximum bedrag aan inkomsten van ongeveer 8350€
Nu wil ik stoppen en mijn stiefzoon zonder vergoeding helpen in zijn net opgestart één mans bedrijf. Mag ik dit? Wordt er van mijn pensioen iets afgehouden? Moet ik extra belasting betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2021 11:47

Ik ga er vanuit dat het hier niet om een SWT gaat, maar wel om een rustpensioen voor 65 jaar omdat u aan de loopbaanvoorwaarde voldeed. In geval van SWT gelden immers de regels van de werkloosheidsreglementering.
Tot 65 jaar gelden de strenge regels toegelaten arbeid en vanaf 65 jaar, mag u onbeperkt bijverdienen.

U moet zich wel in orde stellen met de sociale wetgeving hulp bij uw zoon, bv. helper zelfstandige. Indien u geen inkomen hieruit heeft, bent u ook geen bijdragen sociaal statuut verschuldigd.

Zolang u zich aan de regels van de toegelaten arbeid houdt, d.i. begrenzing én geen vervangingsinkomen, wordt uw pensioen niet verminderd. Geen inkomen betekent ook geen belastingen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 28 jan 2021 15:55

Beste kieke.boe20

De situatie is moeilijker dan het lijkt.

In ons land gaat men ervan uit dat niemand gratis werkt. Zelfs niet bij de kinderen. Er zijn trouwens heel wat familiebedrijven waar familieleden een loon ontvangen. Dit heeft gevolgen op fiscaal vlak.

Over het algemeen nemen de controlediensten (fiscus, sociale inspectie, ...) aan dat iemand gratis een kind helpt wanneer dit kind een "zuivere" zelfstandige is.
Is de zaak van uw stiefzoon een vennootschap, dan wordt dit niet meer aanvaard. In dat geval zou u niet uw zoon helpen, maar in een onderneming werken. Gevolg hiervan is dat er dan wordt verondersteld dat u wel wordt betaald.

Dus: best bij uw stiefzoon even nagaan of hij een "zuivere" zelfstandige is, of een vennootschap.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2021 22:44

Gelieve uit te klaren of het hier om een vennootschap of niet?
Als het om een vennootschap gaat, gaat u dan functioneren als onbezoldigd beheerder?
Indien het om een zelfstandige in hoofdberoep gaat, dus geen vennootschapsvorm, ook geen EBA, dan blijft mijn antwoord overeind.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”