Medisch pensioen en uitkeringen

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Medisch pensioen en uitkeringen

#1 , 26 jan 2021 12:04

Eerder al vragen gesteld ivm medisch pensioen.
Ondertussen definitief op medisch pensioen gezet en berekening pensioen gekregen.
In documenten pensioendienst staat geschreven (citaat):

"Cumulatie van een rustpensioen met een vervangingsinkomen
Het genot van een vervangingsinkomen (5) heeft de schorsing van de uitbetaling van het rustpensioen voor de kalendermaanden waarin de betrokkene daadwerkelijk een vervangingsinkomen ontvangt tot gevolg.
Indien u de uitbetaling van uw rustpensioen wenst te behouden, dient u af te zien van de uitbetalingvan dit vervangingsinkomen.
Uitzondering :
Indien u een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid geniet, is de cumulatie met een werkloosheidsuitkering of een mutualiteitsuitkering wel toegelaten."

Vorig jaar dacht ik nog dat een medisch pensioen niet kon gecombineerd worden met een 'ziekenkas' of 'dop'?
Is dit dan intussen veranderd?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2021 16:21

Er is geen invloed op uw pensioenbedrag als u tegelijkertijd:

- uw rustpensioen en een vergoeding van de FOD Sociale zekerheid (personen met een handicap) of een vergoeding voor een arbeidsongeval of een beroepsziekte ontvangt.
- uw ambtenarenpensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid en een ziektevergoeding (primaire arbeidsongeschiktheid of invaliditeitsuitkering) of een werkloosheidsuitkering ontvangt.

Toepasselijke wetgeving:
B.S. 24.12.2015, wet 18.12.2015, art. 4.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2021 18:31

Bedankt voor de reactie Marcus!
Dus ik kàn met m'n medisch pensioen toch een 'ziekenkas' of 'dop' trekken?

Het leek me ineens veranderd tov vorig jaar want toen leek ik geen kant uit te kunnen na op medisch pensioen gezet te worden; geen recht op ziekenkas of dop, wel wat kunnen bijverdienen (maar begrensd).

Vorig jaar antwoordde me je dit:

"#10 , 13 mar 2020 13:58

Je kan altijd opnieuw beginnen werken als contractueel, geen enkel probleem. Indien je definitief ongeschikt bent verklaard, betekent dit concreet dat je aanstelling is beëindigd. Dit betekent niet dat je niet meer in een overheidsbetrekking mag werken, een statutaire aanstelling wordt wel moeilijker, maar niet onmogelijk. Meestal gaat het hier dan om een contractuele aanstelling.Denk er wel aan. Een rustpensioen kan je niet cumuleren met een vervangingsinkomen."

Goed nieuws dat een vervangingsinkomen dus wel zou kunnen, in afwachting van terug gaan werken, want niemand kan overleven op een 700€/maand.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2021 21:32

#10 Deze stelling is fout. Ik heb me toen fout laten informeren. Sorry.

Zoals je ziet, ook experten kunnen soms fout zijn.

In #2 heb ik je de meest recente versie gemeld plus een verwijzing naar de toepasselijke wetgeving. Correcter kan niet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 27 jan 2021 07:40

Even opmerken dat niet iedereen een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid kan cumuleren met een vervangingsinkomen.

Voorbeeld 1:
Mevrouw X werkt voltijds als vast benoemd ambtenaar (statutair ambtenaar). Zij wordt langdurig ziek en wordt op pensioen gezet wegens lichamelijke ongeschiktheid.

Mevrouw X kan haar pensioen hierdoor niet aanvullen met een ziekte-uitkering.

Voorbeeld 2:
Mevrouw Y werkt halftijds als vast benoemd ambtenaar (statutair ambtenaar). Daarnaast werkt zij ook halftijds als niet-vast benoemd ambtenaar (contractueel ambtenaar).
Ook zij wordt langdurig ziek. Zij wordt op pensioen gezet wegens lichamelijke ongeschiktheid voor haar deeltijds job als statutair ambtenaar. Dit is niet mogelijk voor haar job als contractueel ambtenaar. Hiervoor kan zij wel een ziekte- of invaliditeitsuitkering ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jan 2021 17:55

Bedankt Marcus en geen probleem, het is daarom dat ik de vraag opnieuw stel want het blijft complex. En als je zelf in de situatie zit, weet je het graag duidelijk en met zekerheid ;)

Dat begrijp ik niet Felix; dus iemand die halftijds vastbenoemd is kan wel cumulatie doen maar iemand voltijds vastbenoemd niet? Die opdeling staat nergens in m'n dossier....

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2021 18:42

Ik wil zeggen Felix dat er in m'n dossier geen opdeling staat tussen contractueel VS statutair.
Wil je zeggen dat als voormalig statutair ik tóch geen aanspraak kan maken op een uitkering ondanks dat m'n pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid is?

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2021 18:53

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... enen/cumul
Hier staat toch ook geen onderscheid tussen contractueel of statutair? Het gaat altijd om ambtenaar in het algemeen. ..

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#9 , 28 jan 2021 07:35

In de privaat bestaat er geen pensioen wegens medische redenen. Een werknemer, een zelfstandige, maar ook een contractueel ambtenaar krijgt geen medisch pensioen. Ze ontvangen een ziekte-uitkering die na een jaar wordt omgezet in een invaliditeitsuitkering uitbetaald door het ziekenfonds.

Een vast benoemde ambtenaar (= statutair ambtenaar) om na uitputting van de ziektedagen opgeroepen door de medische commissie, ook pensioencommissie genoemd (meestal Medex). Eén van de beslissingen die Medex kan nemen, is de ambtenaar op pensioen zetten wegens medische redenen.
Maar, dit is enkel mogelijk voor de loopbaan als statutair ambtenaar.

Iemand die deeltijds vast benoemd is (statutair ambtenaar) en deze tewerkstelling combineert met een tewerkstelling in de privaat of een tewerkstelling als niet-vast benoemd ambtenaar (contractueel), bouwt sociale zekerheidsrechten op in 2 verschillende stelsels, met elk hun eigen reglementering.

Indien deze persoon ernstig ziek wordt, kan Medex beslissen om deze op pensioen te zetten voor medische redenen. Maar, dit is enkel mogelijk voor het gedeelte statutair ambtenaar. Voor het gedeelte privaat of contractueel ambtenaar, geldt de reglemenerting van de privaat: een ziekte- of invaliditeitsuitkering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jan 2021 10:14

Bedankt Felix.

Ik ben me bewust van het verschil tussen loopbaan in de privé en loopbaan als statutair, geloof me dat ik liever in de privé gewerkt had......
Ik ken de procedure Medex en op medisch pensioen gezet worden maar al te goed.......

Wil je dus zeggen dat de vermelding in (m'n persoonlijk) dossier én op de website dat je een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid kan combineren met een uitkering ènkel geldt voor mensen die halftijds statutair zijn en halftijds contractueel/in de privé werken? Het lijkt me zo vreemd dat de info over cumulatie van een pensioen zo algemeen geformuleerd wordt en enkel geldig zou zijn voor een heel erg klein gedeelte van ambtenaren?

En als voormalig statutaire ambtenaar, mag je wel je pensioen combineren met wat bij te verdienen, maar je zou in afwachting van het vinden van wat werk je dus ook niet mogen inschrijven als werkzoekende en een werkloosheidsuitkering krijgen (waarbij je pensioen of uitkering al/niet aangepast wordt)?

Bedankt alvast

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#11 , 28 jan 2021 15:42

Het klopt inderdaad dat je "in afwachting van het vinden van wat werk" je als gepensioneerde geen werkloosheidsuitkering of ziekte-uitkering kan ontvangen. Dit is eveneens het geval voor gepensioneerde werknemers en zelfstandigen.

Het principe is dat je geen twee vervangingsinkomsten gelijktijdig kan ontvangen. (Er zijn uitzonderingen bvb. personen met gemengde statuten, of gedurende een korte periode tijdens een overlevingspensioen)

Een gepensioneerde werknemer mag ook toegelaten arbeid uitoefenen (al dan niet binnen bepaalde grenzen). Maar als de betrokkene ziek wordt, kan hij geen ziekte-uitkering ontvangen omdat er al een pensioen wordt uitbetaald.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jan 2021 17:25

Bedankt Felix.

Mocht ik dit allemaal geweten hebben, dan had ik m'n benoeming nooit aanvaard ;)
En een 'vervangingsinkomen' zou ik de 700€ per maand pensioen niet noemen, gezien niemand daarvan kan overleven ;)
Het is en blijft moeilijk dat er zo'n verschil is tussen de situaties, alleen maar omdat je benoemd werd door je werkgever.

Het is complexe materie als er letterlijk in je pensioendossier staat dat "Indien u een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid geniet, is de cumulatie met een werkloosheidsuitkering of een mutualiteitsuitkering wel toegelaten".

Alleszins bedankt voor uw geduld en reacties

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#13 , 30 jan 2021 11:31

Beste Jjjjj

Het principe is dat je inderdaad je pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid mag cumuleren met een werkloosheidsuitkering of ziektevergoeding. De vermeldingen op je pensioenbeslissing zijn dus correct.
Dat is in deze niet het probleem.

Het probleem zit er juist in recht te hebben op deze vergoedingen.
Om recht te verkrijgen op een werkloosheidsvergoeding of op een ziekte-uitkering als werknemer, moet je vanuit je statuut als werknemer werkloos of ziek worden.

Vermits u voltijds statutair ambtenaar bent/was, hebt u het statuut van werknemer niet en kan u dus geen werkloosheids- of ziekte-uitkering ontvangen.

Indien je bij je pensioen gaat werken als werknemer, en dan ziek wordt, zitten we in een ander verhaal.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 jan 2021 11:57

Er zijn blijkbaar heel wat misverstanden ontstaan.
Om alles nog eens duidelijk te stellen. U kan enkel gerechtigd worden op werkloosheidsuitkeringen of ziekte-uitkeringen vanuit een privaatrechtelijke betrekking. Dit houdt in bv. werkloos of ziek worden in het stelsel van de toegelaten arbeid bij een rustpensioen wegens ongeschiktheid. In dat geval en enkel in dat geval, zal de uitkering uit werkloosheid of ziekte geen beletsel vormen voor de uitbetaling van een rustpensioen wegens ongeschiktheid ten laste van de overheid.

"Artikel 4 van de wet van 18 december 2015 heeft het volgende toegevoegd aan de programmawet van 28 juni 2013 :

“In afwijking van het eerste lid mag een rustpensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid onbeperkt gecumuleerd worden met een in artikel 76, 10°, b), d) en e), bedoeld vervangingsinkomen.”

Bijgevolg is de cumulatie onbeperkt toegelaten van een rustpensioen lichamelijke ongeschiktheid met een werkloosheidsuitkering, een primaire ongeschiktheidsuitkering of een invaliditeitsuitkering, ongeacht of het een halftijdse betrekking was of een voltijdse betrekking. "

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 jan 2021 10:01

Bedankt Felix en Marcus!

Dus eenvoudig samengevat: nu ik pensioen lichamelijke ongeschiktheid trek vanuit ontslag statutair ambtenaar, heb ik nergens recht op, behalve het beginnen bijverdienen (begrensd).

Eenmaal dat ik aan het bijverdienen ben (in de privé), dan kan ik wel een uitkering trekken mocht ik ziek vallen of terug zonder werk vallen.
Klopt het zo?

Enorm bedankt voor de verduidelijkingen want dat helpt echt!
Groetjes

Terug naar “Pensioenen”