pensioen en bijverdienen?

Belle1801
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

pensioen en bijverdienen?

#1 , 24 jan 2021 13:30

Ik ben 65jaar en sinds december op pensioen na een loopbaan van 20jaar. Mijn pensioen bestaat uit rustpensioen van mezelf, rustpensioen werknemer echtgescheiden echtgenoot, overlevingspensioen werknemer , overlevingspensioen zelfstandige.
Mijn vraag is nu mag ik bijverdienen en indien ja hoeveel en wat met de belastingen?
Moet ik de pensioen dienst verwittigen als ik een bijverdienste vind?
Bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

freelance
Berichten: 2615

#3 , 24 jan 2021 14:27

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2021 16:05

Beste,

U kan ook bellen voor meer info naar de gratis info lijn van de overheid:

Pensioenlijn - bel 1765
Op het gratis telefoonnummer 1765 ('De Pensioenlijn') kunt u terecht met al uw vragen over het wettelijke pensioen, ongeacht het stelsel waarin u hebt gewerkt (werknemer, zelfstandige of ambtenaar). Via 1765 wordt u in contact gebracht met de juiste pensioeninstelling:

de Federale Pensioendienst (FPD), een fusie van de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) en de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS)
het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekering der Zelfstandigen (RSVZ).

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2021 17:00

Als u ouder bent dan 65 jaar, mag u bij uw rustpensioen, eventueel samen met een overlevingspensioen, onbeperkt bijverdienen.
U moet geen aangifte van deze activiteit doen, tenzij het om een activiteit in het buitenland gaat. Wel opletten bij buitenland, gezien switch ziektekostenverzekering.
Voor wat het fiscale luik betreft, zie https://www.vpaccountants.be/onbeperkt- ... -pensioen/

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2021 17:34

Vraagje aan Marcus en Felix : hoeveel pensioenen kan men zoal cumuleren ? In geval van TS zeker al 4.
Is dat voor iedereen weggelegd ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2021 17:51

Gezien mevrouw nog een overlevingspensioen als zelfstandige geniet is het totaalbedrag van haar pensioenen zeer laag. Immers een overlevingspensioen als zelfstandige kan slechts met een ander pensioen gecumuleerd worden dan ten belope van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan x 1.10.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#8 , 25 jan 2021 07:06

Beste Lynx xx

Ik sluit me aan bij het antwoord van Marcus Aurelius.
Net zoals bij TS gaat het in dergelijke situaties meestal om personen met een vrij korte persoonlijke beroepsloopbaan, wat een laag persoonlijk rustpensioen tot gevolg heeft.
Zijn er veel "bijkomende" pensioenen (bvb overlevingspensioenen), dan gaat het meestal ook om pensioenen met lage bedragen.
Enerzijds is er de beperking met betrekking tot het bedrag (bvb cumulatiegrens rustpensioen + overlevingspensioen - zie bijdrage Marcus Aurelius).
Anderzijds is er voor de cumulatie van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot met een eigen rustpensioen een beperking qua loopbaan. De totale loopbaan blijft beperkt tot een volledige loopbaan.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#9 , 25 jan 2021 10:01

Akkoord dat het gaat om lage bedragen, maar het blijft een kromme regelgeving dat men vanaf 65 een rust- en een overlevingspensioen (deels) kan cumuleren en daarbovenop onbeperkt bijverdienen, terwijl een jongere weduw(e)(naar) wel sterk beperkt wordt in het te cumuleren bedrag.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jan 2021 10:21

Beste Felix en Marcus,
Bedank voor jullie uitklaring.
Het was zeker niet bedoeld als kritiek op mevrouw; maar pensioenwetgeving is niet mijn sterkste punt.
En ondanks onze ouderdom willen we steeds onze hersenen nog actief houden.

Ook voor beide nog eens een pluim voor de steeds stevig onderbouwde en correcte/professionele info. Mag ook al eens aangehaald worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jan 2021 13:04

Dank je wel. We doen ons best.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Belle1801
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jan 2021 07:48

Bedankt voor de reacties, ik kan er verder mee.

Terug naar “Pensioenen”