Minder pensioen vanaf januari 2021

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Minder pensioen vanaf januari 2021

#1 , 01 jan 2021 23:11

Hallo allemaal ,

eerst en vooral voor iedereen een gezond en gelukkig nieuwjaar , en hopelijk dat we snel zonder virus terug ons normale leven kunnen oppikken .

Ik had een vraagje , ik ben sinds januari 2020 op pensioen.Nu zag ik op My Pension , dat ik vanaf januari 2021 plots minder pensioen ga krijgen. Ik was en ben nog steeds alleenstaande. Ik ontvang alleen mijn pensioen , zonder dat ik ga bijklussen of iets dergelijks . Dus mijn situatie is niet veranderd.Mijn bruto pensioen is nog steeds hetzelfde , mijn sociale bijdragen zijn nog steeds hetzelfde , alleen gaat er meer bedrijfsvoorheffing worden afgehouden , dus mijn pensioenbedrag zal minder zijn.

Nu , ik vraag me af , waarom wordt er plots meer bedrijfsvoorheffing afgehouden ? Wie heeft hier een idee over ? Ik heb die vraag ook via e-mail aan de pensioendienst gesteld , maar uit ervaring weet ik , dat het weken kan duren , eer ik een antwoord ga krijgen. Alvast bedankt ,

mvg,
Schwatteke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jan 2021 10:54

Hier hetzelfde. Mijn pensioenbedrag blijft identiek maar de bedrijfsvoorheffing stijgt. Zal netto 3 € per maand minder pensioen ontvangen. Ben al 16 jaar op pensioen.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2021 11:52

Mava@ weet jij waarom ze dit doen ? Ik krijg ook maar 5€ minder , maar toch . Hopelijk doen ze dat niet ieder jaar . Had eerder gedacht om iets meer te krijgen , omdat je dit overal leest en hoort op het nieuws. De zorgsector zou een premie krijgen van 950€ bruto of zoiets , en ze houden daar minder dan de helft netto van over .Tja , als ze van iedere gepensioneerde 3 tot 5€ afpakken , dan is de zorgsector ook betaald . Maar de zorgsector verdiend het natuurlijk dubbel en dik , zeker en vast ...chapeau voor die mensen die zich dubbelgeplooid hebben , en nog steeds hé ;-)

Reclame

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2021 13:15

Uitleg ivm verhogingen van de bedrijfsvoorheffing op de pensioenen;

Lichte stijging van de bedrijfsvoorheffing vanaf 01.01.2021: uw nettopensioen daalt mogelijk licht, maar u betaalt minder bij voor uw belastingen.

Uw nettopensioenbedrag kan vanaf januari 2021 iets lager zijn omdat de bedrijfsvoorheffing dan licht stijgt. Zo moet u in 2022 minder of niet bijbetalen voor uw belastingen.

Die mogelijke lichte daling van uw nettopensioen hangt af van uw persoonlijke situatie.

 

Hoeveel daalt mijn nettopensioenbedrag?
Als uw nettopensioenbedrag vanaf januari 2021 zou dalen, dan zult u maximum ongeveer 5 euro per maand minder nettopensioen ontvangen.

 

Wat is de invloed van de bedrijfsvoorheffing op mijn pensioenbedrag?

Op uw brutopensioenbedrag moeten we bedrijfsvoorheffing inhouden. Concreet betekent dit:

Als we meer bedrijfsvoorheffing inhouden op uw pensioen:

krijgt u iets minder nettopensioen;

moet u minder of niet bijbetalen voor uw personenbelasting.

Als we minder bedrijfsvoorheffing inhouden op uw pensioen:

krijgt u iets meer nettopensioen;

moet u meer bijbetalen voor uw personenbelasting.

 

Waarom daalt mijn nettopensioenbedrag?

In 2020 moest u minder bedrijfsvoorheffing betalen op uw pensioen. Daardoor moet u mogelijk wel meer bijbetalen voor uw personenbelasting in 2021. Hierover kwamen veel klachten van gepensioneerden die moesten bijbetalen.

De FOD Financiën heeft daarom de bedrijfsvoorheffing op de pensioenen voor 2021 aangepast. Zo willen ze vermijden dat u misschien opnieuw moet bijbetalen voor uw personenbelasting (op uw inkomsten van het jaar 2021).

Daardoor kan het zijn dat de bedrijfsvoorheffing voor u vanaf januari 2021 iets hoger is dan in december 2020. En dus dat uw nettopensioenbedrag iets lager is.

Dankzij deze nieuwe maatregel zult u minder moeten bijbetalen voor uw personenbelasting in 2022.

 

Moet ik iets doen?
U moet zelf niets doen. De Pensioendienst is verplicht om automatisch de juiste inhouding van de bedrijfsvoorheffing toe te passen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 02 jan 2021 13:41

De belastingdruk op uw pensioen is niet gewijzigd. Voorheffingen en afrekening via de aangifte zijn communicerende vaten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2021 13:59

Thomas Morus @ begrijp ik niets van , wilt u dat aub even in simpele woorden uitleggen ? Belastingdruk ? Communicerende vaten ? Heb met veel moeite de lagere middelbare afgekregen ;-)

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 jan 2021 14:03

Eenvoudig:
- teveel bedrijfsvoorheffing = minder betalen of meer terugkrijgen via het jaarlijks aanslagbiljet
- te weinig bedrijfsvoorheffing= bijbetalen via het jaarlijks aanslagbiljet
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jan 2021 14:34

Een eerste algemene opmerking die ik in deze zou willen maken is het feit dat bedragen vermeld in het te verwachten bedrag in my pension een raming is en dat het de effectieve uitbetaling de juiste weergave zal zijn.

U stelt dat u per 01.01.2021 gerechtigd wordt op een rustpensioen. Dit rustpensioen zal pas einde van deze maand uitbetaald worden. Jaarlijks worden de belastingtabellen aangepast per 01.01. . Gezien uw pensioen wordt uitbetaald vanaf januari, zal uw pensioen belast worden tegen de tarieven die gelden per 01.01.

Tenslotte wens ik te benadrukken dat de aanvullende pensioenen ook zullen verrekend worden in de inhoudingen ziv en sol.

Het effectief uitbetaald bedrag zal dan ook soelaas brengen.

De hyperlink waarnaar ik verwijs heeft uiteindelijk ook wel invloed op uw situatie, maar is meer bedoeld voor reeds uitbetaalde pensioenen.

Mocht u nog vragen hebben, aarzel niet om meer verheldering te vragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2021 15:33

Marcus @ volgens My Pension wordt mijn pensioen de 4de januari gestort , dus niet op het einde van de maand januari.
Die link waar u naar verwijst , waar vind ik die ? Groetjes

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2021 16:36

Sorry schwatteke, blijkbaar iets fout gelopen met de hyperlink. Gaat om deze: https://www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/brut-net. Zie vooral de tekst bij de rode streep in de zijlijn.

https://www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/betaaldatum

Geniet van je pensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”