overlevings- rustpensioen / gewezen grensarbeider

niki1959
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

overlevings- rustpensioen / gewezen grensarbeider

#1 , 30 dec 2020 11:06

P.S. bericht stond verkeerd geplaatst in de algemene vragen, sorry daarvoor

Graag zou ik willen weten of mijn bedrijfspensioen wordt afgetrokken van mijn huidig pensioen

Ik ben geboren op 02-08-1959 en heb sinds 1-9-2019 mijn overleving- rustpensioen

Rustpensioen Werknemer = 746.31 €
Rustpensioen Zelfstandige = 200.93 €
Overlevingspensioen Zelfstandige = 454.63 € Bruto bedragen per maand

Vanaf 14 jaar beginnen te werken dus 45 jaren gewerkt in totaal waarvan 14 jaren in Nederland, (1/1/1995 tot 31/12/2008) waar ik op 66 a 67 jaar mijn AOW zal krijgen wat men aftrekt van mijn overlevingspensioen tot zo ver kan ik volgen maar mijn bedrijfspensioen wat ik eerder zou kunnen opvragen wordt dat ook van het bedrag van het overlevingspensioen af gehouden ? OMDAT er vermeld staat op mijn pensioen berekening het totaal mag van mijn rustpensioenen niet hoger mag zijn dan die 110% van het overlevingspensioen ??

brief van pensioenkas Belgie : (1/9/2019)
Op datum van de huidige beslissing kan u eveneens aanspraak maken op een rustpensioen in onze regeling, en een rustpensioen in de regeling voor werknemers, en op een buitenlands rustpensioen (Nederland). Daardoor mag het overlevingspensioen als zelfstandige niet meer belopen dan het positief verschil tussen 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan en het totaal van de rustpensioenen .
14.993 x 1872/1872 x 110% = 16492.63 €

Ik zie jullie antwoord tegemoet .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2020 16:29

T.S. voortgaand op uw geboortedatum zoals blijkt uit voorgaande topics, wordt u in de huidige stand van de wetgeving gerechtigd op een AOW ten laste van Nederland vanaf 67 jaar, d.i. dus 02.08.2026. Per 01.09.2026 zal uw Belgisch rustpensioen als werknemer herzien worden en zal een intern recht pensioen berekend worden. Uw strikt Belgisch rustpensioen blijft behouden. Van de berekende aanvulling tot dit internrechtbedrag zal zowel de AOW als het in Nederland opgebouwde bedrijfspensioen afgetrokken worden. De AOW, de Belgische rustpensioenen (werknemer en zelfstandige en eventuele aanvulling tot het intern recht) zullen meegenomen worden om te zien of het cumulatieplafond overlevingspensioen al dan niet wordt overschreden. Voor 14 jaar grensarbeid heeft u een AOW opgebouwd van 28%. Wordt u als alleenwonend beschouwd volgens Nederlandse normen, is het bedrag per 01.01.2021 bepaald op 361,20 euro per maand. Wordt u niet als alleenwonend beschouwd, is de aow bepaald op 247,24 euro per maand.
Bij de berekening van de ziv-bijdrage en solidariteitsbijdrage wordt de uitkeringen uit Nederland wel betrokken, uiteraard als de grensbedragen ziv-inhouding worden overschreden. Solidariteitsbijdragen lijken me weinig waarschijnlijk gezien de hoogte van het grensbedrag. Indien uw bedrijfspensioen ten laste van Nederland voor 01.09.2026 ingaat zal het bedrag enkel meegenomen worden voor de berekening van de inhoudingen ziv en sol. Uiteraard zijn de Nederlandse pensioenen, zowel de AOW als het bedrijfspensioen in de huidige stand van de wetgeving belastbaar in het woonland, in casu België. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

niki1959
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 dec 2020 17:07

Dank u voor het antwoord, dus zo snel mogelijk mijn bedrijfspensioen laten ingaan, daar het nu niet afgetrokken wordt van mijn overlevingspensioen en op 67 jaar wel, zo mag ik het
toch begrijpen of zie ik dit verkeerd.

VRIENDELIJK bedankt en nog fijne feesten

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2020 21:58

U moet wel lezen wat er staat:

lees nog eens goed mijn antwoord en vooral deze passage:

01.09.2026 zal uw Belgisch rustpensioen als werknemer herzien worden en zal een intern recht pensioen berekend worden. Uw strikt Belgisch rustpensioen blijft behouden. Van de berekende aanvulling tot dit internrechtbedrag zal zowel de AOW als het in Nederland opgebouwde bedrijfspensioen afgetrokken worden. De AOW, de Belgische rustpensioenen (werknemer en zelfstandige en eventuele aanvulling tot het intern recht) zullen meegenomen worden om te zien of het cumulatieplafond overlevingspensioen al dan niet wordt overschreden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”