Pensioensparen wonen in Duitsland

Freford
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioensparen wonen in Duitsland

#1 , 27 dec 2020 12:13

Ik woon in Duitsland en ik werk in België. Nu overweeg ik om aan pensioensparen te doen maar twijfel omtrent de fiscaliteit.
Zou iemand weten ofdat de uitkering hiervan in Duitsland belast zou worden? Of is het zoals mijn loon nu dat het alleen in België belast wordt?

Ik heb hier/online gezocht en hier geen info over gevonden, mocht ik het over het hoofd gezien hebben alvast mijn excuses!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2020 13:43

Nummer 364bis/9

Die bepaling kan derhalve niet worden toegepast:

- wanneer de verkrijger van de voormelde kapitalen, afkoopwaarden en spaartegoeden nooit de hoedanigheid van inwoner van België heeft gehad;

- wanneer de bedoelde uitkeringen rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomen van contracten, rekeningen of pensioenen die zijn gesloten, geopend, toegezegd of geheel gevormd na het vertrek van de verkrijger ervan naar het buitenland, mits de betrokkene ook nadien - tot op het tijdstip van de betaling of toekenning - op geen enkel tijdstip inwoner van België is geweest.

Die laatste uitzondering geldt bijgevolg niet voor de zogenaamde "gratis" pensioenkapitalen en de kapitalen gefinancierd door een bedrijfsleidersverzekering die worden betaald of toegekend na het vertrek van de verkrijger naar het buitenland, maar die betrekking hebben op een voorheen als rijksinwoner uitgeoefende beroepswerkzaamheid.

Heel wat dubbele belastingverdragen worden momenteel heronderhandeld. Gevolggevend aan heel wat rechtspraak en ook arresten van het HvJ, is het momenteel koffiedik kijken of de zienswijze van nu ook de zienswijze van morgen zal zijn.

Ik heb het voorgelegd aan het eu-infopunt. Zodra ik meer weet zal ik verder berichten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”