pensioen overledene

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

pensioen overledene

#1 , 14 dec 2020 16:59

Mag men er van uitgaan dat de gemeente de RVP op de hoogte brengt van het overlijden nadat een akte van overlijden werd uitgereikt?
Nu blijkt dat de RVP gedurende verschillende maanden het RVP pensioen van een overleden alleenstaand familielid is blijven uitbetalen op de geblokkeerde rekening.

Hoe zit het nu eigenlijk? Ik lees tegenstrijdige info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 dec 2020 17:44

Het teveel betaalde zal je later moeten terug betalen. Best die diensten zelf op de hoogte brengen met een brief of mailtje.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 14 dec 2020 18:25

Als er een Akte van Overlijden is dan is dat het bewijs dat het overlijden bij de gemeente is aangegeven.
Het is de gemeente die vervolgens de RVP op de hoogte brengt.
Je moet zelf niets doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 dec 2020 19:57

Maar het zal wel de eenvoudigste en beste wijze zijn. Als gemeente treuzelt met het doorgeven, krijg je later toch en brief om alles terug te betalen.
Ik heb dat destijds, na het overlijden van mijn vader, alsook bij mijn moeder, per mail doorgegeven aan de RVP met vermelding van rijksregisternummer, en een paar dagen later een bevestiging ontvangen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2020 21:35

Jammer dat mijn reactie is verdwenen. Bij deze nogmaals. De gemeente stelt de Federale Pensioendienst niet in kennis van het overlijden. De Federale Pensioendienst neemt kennis van het overlijden via het rijksregister als onderdeel van de KSZ. Het is niet verboden om de Federale Pensioendienst in kennis te stellen van het overlijden met een overlijdensakte met vermelding van het RRN, maar het moet niet. Buitenlandse pensioendiensten moeten sowieso door de erfgenamen in kennis gesteld worden, overlijdensakte en dossiernummer buitenlands pensioen, wettelijke en bovenwettelijke pensioenen. Vermits in dit geval het pensioen is gestort op een geblokkeerde rekening, zullen de gelden gereserveerd worden voor de pensioendiensten. Bij de overschrijving van het pensioen hebben zowel de pensioengerechtigde(n) als de bank zich ertoe verbonden om teveel betaalde bedragen aan pensioen te reserveren en terug te betalen. Achterstallen zijn verworven. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 dec 2020 21:43

De RVP geeft de indruk dat de gemeente wél iets doorstuurt:
https://www.sfpd.fgov.be/nl/overlijden

TS zal uiteindelijk vaststellen dat de gelden terug zullen verdwijnen van de geblokkeerde rekening.
De bank zal ze in geen geval uitkeren aan de erfgenamen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2020 21:48

OK. Bedankt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 dec 2020 22:20

Ik ga hier geen dispuut over voeren. De Federale Pensioendienst verwijst naar een externe website die foute info geeft. Ik heb zo-even de directie van de Federale Pensioendienst hierop gewezen en gevraagd om niet meer te verwijzen naar de externe website en/of deze dienst er op de wijzen dat hun info niet à jour is.

Ik zou het dan ook op prijs stellen dat er correcte info gegeven wordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 14 dec 2020 22:31

Niemand wil een dispuut.
Slotsom is en blijft dat TS niets kan worden verweten en dat de zaak zichzelf zal oplossen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Pensioenen”