Aanvullend pensioen

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Aanvullend pensioen

#1 , 30 nov 2020 17:57

Ik heb onlangs mypension.be geraadpleegd en in de rubriek "aanvullend pensioen" ontbrak een pensioenfonds dat er een jaar geleden wel nog in vermeld stond.
Het betreft de voedingsector (Alimento), het fonds wordt beheerd door AG insurance.
Mijn verzekeringsmakelaar heeft contact opgenomen met AG en kreeg te horen dat Alimento de beslissing had genomen om dit te verwijderen uit Mypension (de reden is onbekend).
Ik dacht altijd dat elke sector verplicht was om die gegevens in mypension te zetten zodat werknemers op elk ogenblik kunnen zien hoeveel aanvullend pensioen zij hebben opgebouwd.
Vraag : is die vermelding verplicht en zo niet, hoe kunnen werknemers dan weten hoeveel aanvullend pensioen ze hebben opgebouwd?
Zijn er nog sectoren die dit niet doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 30 nov 2020 21:09

Beste

Kan perfect nog geraadpleegd worden in ‘my global benefits’ van AG Insurance via internet. En met meer details dan op My Pension.
Probeer even
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2020 16:32

T.S. ik raad u aan om AG te consulteren zoals basejumper voorstelt, een afschrift te maken van uw dossier en in te voegen in my pension. U kan dit door helemaal beneden op my pension, contact opnemen aan te klikken, en dit digitaal afschrift in te voegen. U kan dit document uiteraard ook altijd via mail versturen aan info@sfpd.fgov.be. Het is immers belangrijk dat de FDP altijd op de hoogte is van uw aanvullende voordelen tweede pijler.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#4 , 05 dec 2020 17:33

Beste

Kan perfect nog geraadpleegd worden in ‘my global benefits’ van AG Insurance via internet. En met meer details dan op My Pension.
Probeer even
Het betreft een werkgever waar ik 20 jaar geleden gewerkt heb en die niet meer bestaat. Ik ben daarna overgestapt naar een ander bedrijf in een andere sector met een AP in de metaalsector (staat wel vermeld in my pension).
Ik kan mij ook niet registreren op de site "my global benefits" want ik beschik niet over een klantreferentie noch over een nummer van een kaart (type 0079-XXXXXXXX-YY). In elk geval heeft dit AP heel lang gestaan in My pension wat ook door deze dienst bevestigd werd aan mij.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2020 18:01

De vraag in deze is ook of u destijds überhaupt een tweede pijler/aanvullend pensioen heeft opgebouwd. Twintig jaar geleden was dit nog niet zo vanzelfsprekend. Ontvangt u jaarlijks of tweejaarlijks een pensioenbrief?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#6 , 06 dec 2020 00:23

De vraag in deze is ook of u destijds überhaupt een tweede pijler/aanvullend pensioen heeft opgebouwd. Twintig jaar geleden was dit nog niet zo vanzelfsprekend. Ontvangt u jaarlijks of tweejaarlijks een pensioenbrief?
Dat ik een tweede pijler had bij dat bedrijf is mij altijd bekend geweest. Ik kon dat ook altijd terugzien in Mypensioen.be (bevestigd door de dienst dat het er tot 1 jaar geleden vermeld stond!) maar nu niet meer.
De andere, ik heb er nog 5 oa DHL, metaalsector, ... staan wel vermeld. Het antwoord op uw laatste vraag : "Ik weet het niet". De laatste jaren krijg ik dat per e-mail en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet altijd opsla en indien toch, dat ik het zelden terug vind. Ik heb het voorgelegd bij de ombudsman pensioenen maar die heeft het doorgestuurd naar zijn collega die hierover bevoegd is. Afwachten. Ik vind dat iedereen ten alle tijden zijn AP moet kunnen raadplegen. Dat was ook het opzet om dit toe te voegen aan Mypension!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2020 10:31

Dan is er geen probleem. Ook al bestaat het bedrijf niet meer. Er is een aanvullend pensioen opgebouwd en dat zal u dan ook uitgekeerd worden als u met pensioen gaat. Navraag heeft uitgewezen dat de pensioenplannen Alimento nog steeds staan ingeschreven op my pension, aanvullende pensioenen. Mogelijk dat uw dossier momenteel geactualiseerd wordt omdat het om een "slapend" dossier gaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”