overlevingspensioen

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

overlevingspensioen

#1 , 26 nov 2020 18:04

Weet iemand of er op de berekening van mijn rustpensioen op Mypension rekening wordt gehouden met mijn
overlevingspensioen?
Of wordt dit dan later verrekend?
Mijn rustpensioen is 250 euro minder dan mijn overlevingspensioen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2020 21:37

Om recht te hebben op een overlevingspensioen moet uw echtgenoot overleden zijn én mag u niet meer hertrouwd zijn. Een overlevingspensioen (loopbaan overleden echtgenoot) mag je cumuleren met een eigen rustpensioen (eigen loopbaan) ten belope van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 26 nov 2020 22:44

Mijn man stierf 15 jaar geleden en sindsdien ontvang ik een overlevingspensioen.
De bedragen op Mypension zijn dus nog niet berekend met mijn overlevingspensioen, maar alleen op mijn eigen loopbaan?

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 27 nov 2020 07:20

Beste

Mypension vermeldt enkel een pensioenbedrag dat gebaseerd is op de eigen beroepsloopbaan.
Een overlevingspensioen wordt berekend op basis van de beroepsloopbaan van de overleden huwelijkspartner.

Mypension maakt dus geen vermelding van de cumulatie van uw overlevingspensioen en uw persoonlijk rustpensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 28 nov 2020 11:49

Ok, bedankt voor uw hulp.

Terug naar “Pensioenen”