Pensioen

Ingrid l
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 14 nov 2020 10:45

Beste in heb weinig zowaar enkele jaren gewerkt als loontrekkende daarna ben ik zelfstandig geworden en het grootste deel daarvan zelf meewerkend echtgenoot geweest. (Totaal20 jaar) daarna ben gewoon huisvrouw geweest. ( ook 20 jaar)
Mijn echtgenoot wil na 38 jaar scheiden hij heeft momenteel een CM ( ziekte) uitkering. Volgens de rechter zou hij 400€ per maand moeten afstaan voor mij.
Ik wordt in 2021 60 jaar in Jan.
Wanneer zou ik in pensioen kunnen gaan en hoeveel kan ik als pensioen verwachten?
Ik heb wel een eigendom vanuit een erfenis

Alvast bedankt
Grt ingrid

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2020 13:06

Je zal sowieso moeten wachten tot de wettelijke pensioenleeftijd vooraleer je recht zal hebben op eigen opgebouwde pensioenrechten. Gezien uw echtgenoot nog geen pensioen geniet maar een uitkering, zal je inderdaad aangewezen zijn op onderhoudsgeld. Je zal ook moeten wachten tot de wettelijke pensioenleeftijd vooraleer je rechten op een InkomensGarantie voor Ouderen (IGO) kan onderzocht worden. In de IGO worden de bestaansmiddelen prorata verrekend. In geval van feitelijke scheiding zal je gerechtigd worden op de helft van het gezinspensioen aan de man zodra hij gerechtigd worden op een rustpensioen en je zelf geen inkomen hebt uit vervangingsinkomen of uit arbeid buiten de grenzen toegelaten arbeid.
In geval van wettige scheiding zal je pas op de wettelijke pensioenleeftijd rechten kunnen openen op een eigen pensioen en een pensioen wettige scheiding hoofdens de loopbaan van uw echtgenoot voor de jaren van huwelijk, waarbij rekening wordt gehouden met uw eigen opgebouwd pensioen over deze jaren.
Ik raad u aan om contact op te nemen met uw plaatselijk OCMW om uw rechten op een leefloon te laten onderzoeken en de mogelijkheid om een eigen inkomen te verwerven via een tewerkstelling art. 60§7.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”