Overstap van invaliditeit naar vervroegd pensioen

Zonnegroet
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Overstap van invaliditeit naar vervroegd pensioen

#1 , 05 nov 2020 14:55

Ik ben sinds 2018 ziek en dus op invaliditeit. Ik heb volgend jaar 1/02/21 mijn vervroegd pensioen aangevraagd. Wat zijn de wettelijke stappen die er moeten gevolgd worden vanuit de werkgever en vanuit mijzelf als werknemer om alles wettelijk te laten verlopen?? Maw welke zijn mijn rechten? En heb ik sowieso nog rechten??
* werkgever heeft al een overeenkomst van beëindiging opgesteld (maar ik heb nog niet getekend)
* ik veronderstel dat alles wat met de tweede pijler te maken heeft volledig in handen zit van de pensioendienst?
Bedankt om mij een antwoord te geven.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 06 nov 2020 07:25

Beste

Indien je zeker bent dat je op 1 februari 2021 met pensioen gaat (je hebt dus al een officiële pensioenbeslissing ontvangen van de pensioenkas) hoef je enkel je werkgever te verwittigen over de ingangsdatum.

In principe wordt het pensioenfonds (aanvullend pensioen) of de verzekeringsmaatschappij (groepsverzekering) automatisch op de hoogte gebracht van je pensioendatum, zodat de uitbetaling van je 2e-pijler pensioen kan gebeuren bij ingang van je wettelijk pensioen.
Maar, kijk toch maar even na op de website van de beheerder van je 2e-pijler pensioen (of vraag dit even na bij je werkgever). Een aantal maatschappijen vragen toch nog altijd dat je zelf een aanvraag doet, of hen bepaalde documenten bezorgt (vooral met betrekking tot de vaststelling van het belastingpercentage).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Zonnegroet
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2020 09:33

Hallo, bedankt voor je antwoord. Ik heb al bij de pensioendienst geïnformeerd en die hebben mij dus gezegd dat ik op 1/2/21 (vervroegde pensioendatum) niets hoef te doen ivm tweede pijler daar zij dat allemaal automatisch doen en de bedragen enkele maanden later zal ontvangen van de tweede pijler. Daar maak ik mij geen zorgen over en ik heb dus al alles van de pensioendienst ontvangen om op vervroegd pensioen te gaan. Mutualiteit ook al verwittigd. Ik heb mijn werkgever ook al verwittigd maar ik maakte mij zorgen over de wettelijke procedure en over het onderaan overgetypte "overeenkomst einde arbeidsovereenkomst - onderling akkoord" van de werkgever.
ik citeer :
art 1
Partijen komen hierbij overeen om de tussen hen bestaande arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord te beëindigen zonder opzeggingstermijn-of vergoeding, en dit met ingang van 31/01/21.
Als laatste werkdag wordt bijgevolg beschouwd 31/01/21 zodat de werknemer vanaf 1/02/21 geen deel meer zal uitmaken van het personeelsbestand van de onderneming en zij haar recht op het vervroegd pensioen kan laten ingaan.
Art 2 Daar de werknemer al lange tijd op invaliditeit staat zijn er geen verschuldigde sommen die op de datum van beëindiging van de arbeidsovereenkomst nog door de werkgever dienen betaald te worden.
art 3
Voor het overige verklaren partijen dat zij elkaar vanaf die datum niets meer verschuldigd zijn en dat zij afstand doen van alle mogelijke rechtsvorderingen die zouden kunnen ontstaan of reeds ontstaan zijn uit de arbeidsovereenkomst of uit de beëindiging ervan.

VRAGEN :
* Vooral voor artikel 2 en 3 wilde ik vragen of dit allemaal wettelijk is opgesteld? Of ik met een gerust hart mag tekenen voor akkoord?

* Moet ik er bij vermelden "akkoord met deze overeenkomst als deze in overeenstemming is met de CAO afgesloten in de onderneming ivm vervroegd pensioen" of heeft dat geen zin daar de procedure ivm vervroegd pensioen wettelijk dient te verlopen vanuit de werkgever??

* wat is een invaliditeitspensioen?

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb omschreven en ik bedankt u heel hartelijk voor deze grote hulp. Mvg

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3819
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2020 15:36

Voor zoverre als nodig als aanvulling op collega Felix,

- je moet een formulier mod. 74ter ondertekenen waarin je te kennen geeft dat je verzaakt aan je invaliditeitsuitkeringen ten voordele van een rustpensioen
- je geniet momenteel een invaliditeitsuitkering. Van een invaliditeitspensioen werd gesproken in het stelsel der mijnwerkers. Zodra je verzaakt aan je invaliditeitsuitkering, wordt je gerechtigd op een rustpensioen. Je behoudt wel levenslang het statuut van invalide, plus 66%, zodat je het voordeel behoudt op het vlak van fiscaliteit en eventueel andere voordelen.
- vermits je geen rechten opent op een vervangingsinkomen, maar op een rustpensioen zijn er geen nadelige gevolgen bij het ontslag onderlinge overeenkomst op zich. Zoals ik reeds herhaalde malen gesteld heb, verwittig je best je werkgever, maar een schriftelijk ontslag is niet noodzakelijk, een gewone onderlinge overeenkomst waarin jullie overeenkomen dat er in onderling akkoord een einde wordt gesteld aan de arbeidsovereenkomst per 01.02.2021. Dit kan zelfs mondeling. Een overeenkomst is enkel nodig indien er betwisting zou bestaan.
- het aanvullend pensioen wordt inderdaad in een kapitaal uitbetaald op het moment dat je je rustpensioen opneemt. Dit gebeurt inderdaad automatisch. Je zal hiertoe de nodig documenten ontvangen. Indien je een loopbaan van minstens 45 jaar bewijst en je de laatste 3 jaar actief bleef of gelijkgesteld, zal je aanvullend pensioen aan een verminderd tarief belast worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Zonnegroet
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2020 17:34

Bedankt voor de info
Mvg

Terug naar “Pensioenen”