recht op weduwe pensioen

johanjannes
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

recht op weduwe pensioen

#1 , 03 okt 2020 17:19

mijn vrouw is paliatief ze heeft 33 jaar vast in het onderwijs gewerkt nu 3 jaar op ziekte pensioen ze heeft 2883€ brutto (2035€ net). zij is nu 58 jaar
ik heb recht op weduwepensioen zelf ben ik 57 werkzaam in de prive sector.
wordt mijn weduwepensioen berekend op 2883€ brutto ? en mag ik dan nog bij verdienen.

mvg johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2020 18:04

Gezien u aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet zal u gerechtigd worden op een overlevingspensioen indien u de cumulatieregels respecteert.

U bent jonger dan 65 jaar met alleen een overlevingspensioen
zonder kinderlast
19 542,00 EUR als werknemer

15 634,00 EUR als zelfstandige

met kinderlast
24 428,00 EUR als werknemer
19 542,00 EUR als zelfstandige.

Opgelet als werknemer gaat het om brutobedragen eindejaarspremie, vakantiegeld enzomeer inbegrepen
Als zelfstandige gaat het om het brutobedrag minus de bedrijfslasten.

Hoeveel overlevingspensioen krijg ik als huwelijkspartner?
Het bedrag van uw overlevingspensioen berekenen we volgens de formule:

60 % van de referentiewedde X T/N
Wat is de referentiewedde?

Dit is de gemiddelde wedde van de laatste 10 jaar van de loopbaan van de overleden ambtenaar.
Als een huwelijkspartner of een ex-huwelijkspartner 50 jaar was op 1 januari 2012 berekenen we het overlevingspensioen op de basis van de referentiewedde van de laatste 5 jaar.

Wat zijn de teller en de noemer?

In de teller staan de aanneembare diensten en perioden, uitgedrukt in maanden. In principe zijn de aanneembare diensten en perioden dezelfde als voor een rustpensioen dat op dezelfde datum zou ingaan.

In de noemer staat het aantal maanden tussen 20e verjaardag en het overlijden, met een maximum van 480.
Uitzondering: als de overleden ambtenaar vóór zijn 60e verjaardag wegens lichamelijke ongeschiktheid of ambtshalve wegens een andere reden werd gepensioneerd, is N het aantal maanden tussen de 20e verjaardag en zijn pensionering.

De breuk T/N mag nooit hoger zijn dan 1.

Komen u én de ex-huwelijkspartner op het moment van overlijden in aanmerking voor een overlevingspensioen? In dit geval verdelen we uw overlevingspensioen met de ex-huwelijkspartner. Ook de eventuele wezen kunnen recht op een gedeelte hebben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”