pensioenbonus

anjans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

pensioenbonus

#1 , 04 sep 2020 11:02

Beste
Ik ben nu1,5 jaar met pensioen. Via my pension had ik bericht gekregen dat ik recht had op een pensioenbonus.
Bij het intreden van mijn pensioen kreeg ik bericht dat ik geen recht had omdat ik in 1975 slechts 81 dagen gestempeld had ipv de vereiste 104 dagen. Ik ben afgestudeerd in juni 1975 en ben onmiddellijk beginnen stempelen.


Mijn discussie punt is dat ik van 1/9/1975 tot 31/12/1975 de ganse periode werkloos ben geweest. Een maand was toen in het het vijfdagenstelsel namelijk alleen de werkelijk dagen dat er gestempeld werd (zonder zaterdag, zondag en feestdagen) . Maar voor de pensioenopbouw wordt een trimester beschouwt als 104 dagen (in een stelsel van zesdagenweek). Op die manier kom ik niet tot 104 dagen vergoede werkloosheidsdagen in het jaar 1975.

Nu is mijn vraag of ik nog andere stappen kan ondernemen? Het gaat uiteindelijk over €2OO per maand. Ik heb dit probleem al aangekaart bij de pensioendienst en de ombudsdienst. Zonder resultaat.

Alvast bedankt!

Anny Janssens
anny.janssens3@telenet.be

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2020 11:48

Wat is uw precieze vraag? U stelt dat de Federale Pensioendienst u meedeelt dat u recht heeft op een pensioenbonus. Ik ga er dan ook vanuit dat u een herziene beslissing heeft ontvangen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan u best contact opnemen met de Federale Pensioendienst en vragen naar de ware toedracht.
Voor wat 1975 betreft, moet u er rekening mee houden dat een wachtperiode moest doorlopen worden vooraleer u rechten kan openen op werkloosheidsuitkeringen. Enkel vergoede dagen werkloosheid geven recht op pensioenopbouw. De 104 dagen hebben geen betrekking op pensioenopbouw maar wel op de loopbaanvoorwaarde. U zal dan ook voor de periode minder dan 104 dagen een pensioen ontvangen. Dus duidelijk een onderscheid maken tussen vroegste pensioendatum en opbouw pensioenbedrag.
Lees misschien ook eens: https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... sioenbonus
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 21 sep 2020 09:08

Beste Anny,

Een kleine aanvulling op de info van Marcus.

Werkloosheidsvergoedingen worden inderdaad betaald in een vijfdagenregeling. Voor de pensioenberekening zet de pensioenkas het aantal dagen automatisch om in een zesdagenregeling.
Worden er op je pensioenbeslissing 81 gelijkgestelde dagen weergegeven tijdens het kalenderjaar 1975, dan zijn dit 81 dagen in de 6-dagenregeling.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”