Bijverdienen na pensioen

AnneS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bijverdienen na pensioen

#1 , 24 aug 2020 10:47

Klopt het volgende (sociale zekerheid - zelfstandige):

1. Ik vraag mijn pensioen niet aan na 65. Mijn jaren dat ik als zelfstandige nog werk na 65 komen in de plaats van jaren waar ik minder heb verdiend.
2. Ik vraag mijn pensioen wel aan na 65 en ik kan onbeperkt bijverdienen. Komt dat bijverdiende bedrag dan gewoon bovenop mijn pensioen? En dat pensioen blijft volledig?
3. In het geval ik mijn pensioen voor mijn 65 krijg, heeft het bijverdienen gevolgen, en moet er rekening gehouden worden met grenzen. Indien die overschreden worden, gaat er een bedrag af van het pensioen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2020 11:25

T.S.,
1. Zolang u uw pensioen niet opneemt, laat ingaan, bouwt u nog verder een pensioen op.
2. Indien u uw pensioen opneemt en u verder werkt in hetzelfde stelsel, voor en na 65 jaar, bouwt u geen pensioen meer op.
3. Indien u geen 65 jaar bent en/of geen 45 jaar beroepsloopbaan bewijst, moet u uw activiteit beperken tot de toegelaten grenzen. Overschrijdt u deze grenzen dan zal uw pensioen pro rata verminderd worden.
4. U blijft bijdrageplichtig, ook al bouwt u geen pensioen meer op.
5. Indien u uw activiteit na staking gedurende minstens 1 kwartaal, herneemt worden uw bijdragen berekend op het nieuwe inkomen. Dit betekent dat u desgevallend geen bijdragen meer verschuldigd bent, indien u uw activiteit beperkt tot de grens vrijstelling sociale bijdragen actief gepensioneerde.
6. Hou er wel rekening mee dat zowel uw inkomen uit toegelaten arbeid als uw onbeperkt inkomen na 65 jaar en/of loopbaan van 45 jaar, serieuze gevolgen heeft voor uw fiscaliteit. Uw pensioenbedrag wijzigt niet. De fiscalisering gebeurt achteraf.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

AnneS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2020 12:38

Heel erg bedankt. Het is vooral een algemeen beeld dat ik wil hebben. Maar het klopt dus dat in het geval van het onbeperkt bijverdienen (na 65 jaar + volledige loopbaan) je het volledig pensioen + alles wat je bijverdient gewoon houdt (waar dan inderdaad wel bijdragen op betaald moeten worden + fiscale gevolgen).

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 24 aug 2020 15:14

Beste

Even ter aanvulling op puntje 1 van Marcus Aurelius.

Zolang je je pensioen niet laat ingaan, bouw je verder nog een pensioen op wanneer u blijft werken. Dit is ook het geval wanneer u meer dan 45 loopbaanjaren bewijst. Uw tewerkstelling na 45 loopbaanjaren komt dan niet in de plaats van minder voordelige jaren; het komt er gewoon bovenop.

Dit betekent dat uw pensioenbedrag verhoogt wanneer u verder blijft werken na een volledige loopbaan. U zal dus voor de rest van uw leven een hoger pensioenbedrag ontvangen (althans wanneer uw pensioenbedrag hoger is dan het minimumpensioen).
Gaat u later met pensioen, dan kan u nog steeds kiezen om onbeperkt bij te verdienen indien u aan de voorwaarden hiervoor voldoet.

Het lijkt er dus op dat u de keuze moet maken tussen: op pensioen gaan en onbeperkt bijverdienen (= uw inkomen gedurende een aantal jaar verhogen én veel belastingen betalen), of het pensioen nog even uitstellen en later eventueel onbeperkt bijverdienen (= zorgen dat je voor de rest van je leven een hoger pensioenbedrag hebt).

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”