pensioendienst Belgie

Frank59
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioendienst Belgie

#1 , 02 aug 2020 20:36

Beste ,
ik heb tijdens mijn loopbaan 350 dagen gewerkt als contractueel voor de EC (Europese commissie).De Belgische pensioendienst wil deze periode niet opnemen omdat ik mijn pensioenreserves heb (moeten) weghalen . Daardoor is mijn pensioen loopbaan 1 jaar tekort om op vervroegd pensioen te gaan. De periode daarvoor van 144 dagen toen ik als tijdelijke kracht in dienst was van de EC neemt men wel aan . Wie kan mij hier raad geven ?
Alvast bedankt ,Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2020 20:57

Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen loopbaanvoorwaarde voor een vervroegd pensioen en de effectieve pensioentoekenning voor de periode. Om je een simpel voorbeeld te geven. Je kan 3 jaar opvoeding kind jonger dan 6 jaar meenemen in de loopbaanvoorwaarde maar hiervoor krijg je geen pensioen.

Om me een juist beeld te kunnen vormen van jouw situatie had ik graag een overzicht van je loopbaan gezien. Welk is je eerste jaar van minstens 104 voltijdse dagen, kan je minstens 104 dagen per jaar bewijzen na dit aanvangsjaar. Welk is de begin- en einddatum van je tewerkstelling bij de Europese Unie? Hoe lang heb je bij de Europese Unie gewerkt. Wat bedoel je precies met tijdelijke dagen? Wordt deze loopbaan gevalideerd in een ambtenarenpensioen ten laste van de Europese Unie?

Op de website van de FPD lezen we immers het volgende:

Welke perioden tellen mee voor de loopbaanduur?
Zowel voor werknemers als voor ambtenaren tellen volgende perioden mee om te kijken of u vervroegd met pensioen mag gaan:

De gewerkte jaren
in een Belgisch wettelijk pensioenstelsel (zelfstandige, werknemer, ambtenaar, politiek mandataris, overzeese sociale zekerheid);
bij een instelling van de Europese Unie;
in een land van de Europese Economische Ruimte en Zwitserland;
in een land waarmee België een bilaterale overeenkomst heeft afgesloten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Zie ook arrest My.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2020 21:05

Zie ook:

Publicatie : 2003-03-27
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
10 FEBRUARI 2003. - Wet tot regeling van de overdracht van pensioenrechten tussen Belgische pensioenregelingen en die van instellingen van internationaal publiek recht (1)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”