Pensioen

Diana61
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 02 aug 2020 10:23

Weduwe sinds 2016 van statutaire ambtenaar.
Zelf nog werkende tot 1 mei 2014 om dan op vervroegd pensioen te kunnen.
Krijg nu geen overlevingspensioen omdat ik wilde verder werken zonder beperking. Wel tijdskrediet einde loopbaan voor 50%.
Klopt het dat ik als ik met pensioen ga een bijpassing krijg van het pensioen van mijn overleden echtgenoot die overleden is toen hij nog in actieve dienst was.
Wat gebeurt er met deze eventuele bijpassing en mijn pensioen als ik ga samenwonen.

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2020 11:29

Indien u gerechtigd wordt op een eigen rustpensioen, wegens ongeschiktheid of wegens leeftijd, zal u dit met uw overlevingspensioen als weduwe van een gewezen statutair ambtenaar kunnen cumuleren tot een maximum van 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad/weddeschaal van wijlen uw echtgenoot. Samenwoonst, noch wettelijke, noch feitelijke, heeft in de huidige stand van de wetgeving. enige invloed op uw recht op een cumulatief overlevingspensioen/rustpensioen. Enkel huwelijk en dit zolang het duurt, schort het recht op een overlevingspensioen op. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”