Belastingsstatus van IRA (pensioenspaarfonds in USA)

JanvanPut
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingsstatus van IRA (pensioenspaarfonds in USA)

#1 , 27 jul 2020 14:11

Ik heb 6 jaar in de VS gewerkt, en daar geld gestort in een Individual Retirement Account (IRA), dat heel vergelijkbaar is met een pensioenspaarrekening hier in België. Ik kan uit die IRA vanaf maart 2021 geld afhalen (vrijblijvend, er is geen verplichting of minimum, tot ik 70 jaar word).
Weet iemand hoe deze VS-pensioenspaarrekening behandeld wordt in België qua belasting? Ik vind hierover op internet heel weinig terug...Ik heb 1 document gevonden dat stelt dat in het verdrag ter vermijding van dubbel-belastingen tussen België en de VS, een IRA zou moeten behandeld worden als een Belgisch pensioenspaarplan. Klopt dit, en zo ja, wat houdt dat in voor de belastingsplicht van afgehaalde bedragen?
Dank bij voorbaat,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2020 14:24

Misschien eens de volgende circulaire raadplegen, Circulaire AFZ nr. 3/2013 (AFZ/97-0380) d.d. 05.02.2013

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”