Onjuiste gegevens op loonbrief

djgilbert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onjuiste gegevens op loonbrief

#1 , 07 jul 2020 00:16

Hallo,

Ik ga volgend jaar met pensioen en had even gekeken op mypension wat ik ging trekken als pensioen en was ontgoocheld.
Bij nadere controle bleek er heel wat gegevens te ontbreken waaronder 13 jaar als bediende aan de post.
Ik heb ook op verschillende plaatsen in het weekend gewerkt en op een van die plaatsen heeft de werkgever maar liefst 63 dagen van 4 uren mij gerechtvaardigd afwezig gezet terwijl ik aan het werk was..Ik kreeg mijn loon in de hand en heb geen attentie gedaan toen ik die loonfiche toe gestuurd kreeg.
Nu is vraag maakt dat veel uit voor het berekenen van mijn pensioen en in het geval van wel kan ik hier nog iets aan doen.
Met een vriendelijke groet
Gilbert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 jul 2020 07:08

Bij nadere controle bleek er heel wat gegevens te ontbreken waaronder 13 jaar als bediende aan de post.
Veel kans dat dit pas op (aller)laatste moment in orde komt ...

Dit zou uiteraard wel effect hebben, mocht het uiteindelijk niet mee verrekend worden.
Maar pensioendienst heeft die info uiteindelijk wel, ook al zit ze niet in de online mypension.

op een van die plaatsen heeft de werkgever maar liefst 63 dagen van 4 uren mij gerechtvaardigd afwezig gezet terwijl ik aan het werk was..Ik kreeg mijn loon in de hand en heb geen attentie gedaan toen ik die loonfiche toe gestuurd kreeg.
Nu is vraag maakt dat veel uit voor het berekenen van mijn pensioen en in het geval van wel kan ik hier nog iets aan doen.
Als dat weekendwerk was naast andere job, gaat dat weinig effect hebben op eindresultaat.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 07 jul 2020 07:56

Beste

Je 13 jaar loopbaan als bediende bij de Post komt in principe in orde bij de behandeling van je pensioendossier.
Mogelijk was je toen vast benoemd, en ben je daarna terug overgestapt naar de privaat (= historische loopbaan).
In dergelijke situaties komt het vaak voor dat je deze loopbaan (nog) niet ziet in het loopbaanoverzicht van Mypension.

Bij je pensioenaanvraag moet je deze loopbaan zeker vermelden.

De 63 dagen "gerechtvaardigd afwezig" zijn voor mij niet helemaal duidelijk.
Voor gewerkte dagen moet er RSZ betaald zijn om deze te laten meetellen voor je pensioen. In dat geval vind je in je loopbaanoverzicht ook een loon terug, zelfs al gaat het om gewaarborgd loon bijvoorbeeld in geval van ziekte.

Gaat het wel degelijk om afwezigheidsdagen (bvb. ziekte) dan kunnen deze enkel in je loopbaanoverzicht terug te vinden zijn wanneer je hiervoor een vervangingsinkomen kreeg (bvb een ziekte-uitkering van je ziekenfonds, of een werkloosheidsuitkering in geval van werkloosheid).
In dat geval vind je voor deze periode geen loon terug in je loopbaanoverzicht, maar wel de vermelding van het aantal dagen als "gelijkgestelde dagen".

Indien je werkgever toen op je loonfiche "gerechtvaardigd afwezig" vermeldde, zullen deze dagen toch niet als gelijkgestelde dagen in je loopbaanoverzicht terug te vinden zijn. Voor gelijkgestelde dagen wordt er enkel rekening gehouden met de gegevens die verkregen worden van de instellingen die het vervangingsinkomen betaalde (bvb. ziekenfondse, RVA, ...).

Dat je deze 63 dagen kan terugvinden op je loopbaanoverzicht in Mypension betekent dus: ofwel gaat het om perioden van gewaarborgd loon waarvoor je werkgever RSZ betaalde zodat deze dagen in aanmerking komen voor je pensioen, ofwel gaat het om effectieve afwezigheidsdagen waarvoor je een vervangingsinkomen genoot.
Zijn ze op je loopbaanoverzicht terug te vinden, dan worden ze in aanmerking genomen voor je pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2020 10:11

Ik ken niks van pensioen.
maar deze 63 gerechte afwezigheid dit is om het mooi te zegen de truck om je in het zwart te laten werken, er zijn sectoren die op zulke manier al zeer lang werken, geen controle en dan maar toegestane afwezigheid, als dit meer dan een jaar is kan je er niks meer aan doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 07 jul 2020 13:40

Indien deze 63 gerechtigde afwezigheidsdagen op je loopbaanoverzicht van Mypension staan, dan gaat het niet om dagen "zwart-werk".

Zijn deze dagen enkel vermeldt op je loonfiche en niet op je loopbaanoverzicht, dan gaat het inderdaad meer dan waarschijnlijk over dagen waarvoor je toenmalige werkgever geen RSZ betaalde. Je was dan in principe een "zwart-werker".
Deze dagen zijn voor je pensioen niet gekend en leveren dan ook geen pensioen op.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2020 21:04

Ik raad u ten stelligste aan om via my pension de periode in te geven dat u voor de Post heeft gewerkt. Uw loopbaan kan dan aangevuld worden zodat bij uw uiteindelijke pensioenaanvraag ook deze periode zal onderzocht worden. Opgelet indien u voor de normale pensioenleeftijd met pensioen wil gaan MOET u een aanvraag inleiden waarbij u melding maakt van de aard van pensioen, dus werknemer ingeval van werknemer privaatrechtelijke sector, zelfstandige indien bijdragen betaald als in hoofdberoep en ambtenaar als u ambtenaar bent geweest. Voor wat eventuele niet rsz-gedragen tewerkstelling betreft, wil ik er toch ook wel op wijzen dat u voor deze periodes ook geen belastingen heeft betaald. Tenslotte is het ook zo dat de pensioenen worden berekend op het jaarbedrag en op de tewerkstellingsbreuk. Zoals collega Felix terecht opmerkt moeten de historische loopbanen beëindigd voor het ontstaan van Capelo meestal nog ingegeven worden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”