Spaans pensioen in België

âlfazdelpi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Spaans pensioen in België

#1 , 03 jul 2020 15:21

Beste,
Ik heb een klein Spaans pensioen in België waarop ik in Spanje 8% belastingen (retenciones IRPF) betaal.
Ik geef het jaarbedrag van het Spaans pensioen hier in België aan in vak V." Pensioenen code 1228" op de aangifte.
Wat moet ik invullen invullen in vak V.C. (Pensioenen van buitenlandse oorsprong - vrijstelling) ?
Bedankt.
Mvg :D
Francis Herbots

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2020 16:06

Belastingverdrag België/Spanje
Artikel 18 Pensioenen Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 19, paragraaf 2, zijn pensioenen, lijfrenten en andere soortgelijke beloningen betaald aan een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat ter zake van een vroegere dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar.
Artikel 19 Overheidsfuncties 1. a) Beloningen, niet zijnde pensioenen, betaald door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan aan een natuurlijke persoon, ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of die gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar. b) Indien de genieter van de beloningen evenwel inwoner is van de andere overeenkomstsluitende Staat en onderdaan is van die andere Staat zonder terzelfdertijd onderdaan te zijn van de onder a) bedoelde Staat, mogen deze beloningen in de andere overeenkomstsluitende Staat worden belast. 2. a) Pensioenen door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan, hetzij rechtstreeks, hetzij uit door hen in het leven geroepen fondsen, betaald aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of die gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar. 13 b) Die pensioenen zijn evenwel slechts in de andere overeenkomstsluitende Staat belastbaar indien de natuurlijke persoon inwoner en onderdaan is van die Staat. 3. De bepalingen van de artikelen 15, 16 en 18 zijn van toepassing op beloningen en pensioenen ter zake van diensten bewezen in het kader van een nijverheids- of handelsbedrijf uitgeoefend door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan.

Mijn inzien is uw Spaans pensioen enkel in Spanje belastbaar indien het om een ambtenarenpensioen gaat en u de Spaanse nationaliteit bezit.
Indien het om een privaatrechtelijk pensioen gaat, moet u m.i. althans een vrijstelling vragen in Spanje.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

âlfazdelpi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2020 11:43

Bedankt voor de toelichting.

Ondertussen heb ik het verdrag ook gevonden en sta mij toe te verwijzen naar art. 23.2a.

2. In België wordt dubbele belasting op de volgende wijze vermeden :
a) Indien een inwoner van België inkomsten verkrijgt of bestanddelen van een vermogen
bezit die ingevolge de bepalingen van deze Overeenkomst, niet zijnde de bepalingen van
artikel 10, paragraaf 2, van artikel 11, paragrafen 2 en 7, en van artikel 12, paragrafen 2 en
6, in Spanje mogen worden belast, stelt België deze inkomsten of deze bestanddelen van
vermogen vrij van belasting, maar om het bedrag van de belasting op het overige inkomen of
vermogen van die inwoner te berekenen mag België het belastingtarief toepassen dat van
toepassing zou zijn indien die inkomsten of die bestanddelen van het vermogen niet waren
vrijgesteld.

Wat denkt u hierover ?
Zou dit een in aanmerking kunnen genomen worden ?

Alvast bij voorbaat bedankt.

Mvg

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2020 11:52

Het gaat hier niet om inkomsten, maar wel over pensioenen en dan zijn de artikels 18 en 19 van toepassing. Laat ons niet vergeten dat het hier om periodieke uitkeringen gaat en als zodanig niet als vermogen beschouwd worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

âlfazdelpi
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2020 12:17

Thx.
Mvg

Terug naar “Pensioenen”