van tijdelijk/medisch naar definitief pensioen

KERVAN
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

van tijdelijk/medisch naar definitief pensioen

#1 , 29 jun 2020 16:44

Beste,

Ik wou eigenlijk aansluiten bij een reeds bestaande topic met mijn vraag dat min of meer in het verlengde zit, maar topic is afgesloten en dus moet ik hier mijn ei leggen...

Ik heb begrepen dat een ambtenaar met vaste benoeming (30er) zo'n 500 EUR pensioen krijgt tijdens tijdelijke pensionnering wegens ziekte.
Maar wat mij niet duidelijk is, is het volgende: wanneer je pensioen (na X tijd) wegens het niet meer kunnen hervatten van je beroepsactiviteit van tijdelijk naar definitief pensioen overgaat, weliswaar nog steeds als 30er, blijft je pensioenbedrag nog steeds 500 EUR of stijgt/daalt het? Dit voor iemand met 22 jaar in vastbenoemde dienstverband (halftijds) en die op 37-38 jarige leeftijd definitief op pensioen wordt gesteld wegens...

Ik had ook ergens gelezen dat het pensioenbedrag van tijdelijk/medisch op dezelfde wijze wordt berekend als een rustpensioen... betekent dit dat wanneer je tijdelijke pensioen 500 EUR is, het bedrag dus niet zal stijgen? Dat wordt wel erg krap om te overleven.

Iemand een idee of richting? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2020 21:21

Eenmaal in het genot van een definitief pensioen wegens ongeschiktheid = nominaal pensioen, zal dit bedrag niet meer wijzigen. Zal enkel de index volgen. De enige wijziging die er kan komen is ingevolge de toekenning van een rustpensioen privaatrechtelijke gedeelte van de loopbaan. De regels van het gewaarborgd minimumpensioen overheid zijn van toepassing. Ik vrees dat u toch wel enkele begrippen door mekaar haspelt. Tijdelijke ongeschiktheid als forfaitaire dagen zijn uitgeput, komt overeen met 60% van de wedde en betekent een verdere opbouw van pensioen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”